Wat moet Nestlé nog met L’Oréal?

Foto iStock

Je kunt het bij de koffie-automaat natuurlijk hebben over hoe je snakt naar een kopje Nespresso of naar een KitKat uit de snoepmachine. Maar je kunt het ook hebben over moederbedrijf Nestlé. Dat is volgens Bloomberg namelijk voer voor activistische aandeelhouders, die de verkoop van cosmeticaconcern L’Oréal door Nestlé zouden kunnen afdwingen.

Vandaag presenteert de nieuwe financiële topman van Nestlé François-Xavier Roger de halfjaarcijfers. Tot vandaag mocht het bedrijf nog niet reageren, maar deze drie partijen zullen extra goed opletten wat hij over L’Oréal te zeggen heeft.

Update: De omzet van Nestlé viel in het afgelopen halfjaar licht lager uit dan het jaar ervoor: 42,8 miljard Zwitserse frank (39,3 miljard euro) ten opzichte van 43 miljard een jaar eerder. Ook de winst daalde wat, van 4,6 miljard frank vorig jaar naar 4,5 miljard afgelopen halfjaar.

1. De Bettencourts

Allereerst de familie die er flink aan kan verdienen: de steenrijke Franse Bettencourts, nakomelingen van de oprichter van L’Oréal.

Lang werd gedacht dat Nestlé, dat sinds 1974 ruim 29 procent van L’Oréal bezat, het cosmeticaconcern uiteindelijk van de Bettencourts zou willen overnemen. Maar vorig jaar deed Nestlé juist het tegenovergestelde: het verkocht een deel van de aandelen terug aan L’Oréal en bezit nu nog maar iets meer dan 23 procent.

In ruil voor de aandelen L’Oréal ontving Nestlé 3,4 miljard euro cash én werd het eigenaar van huidbehandelingenfabrikant Galderma, dat het ooit samen met L’Oréal oprichtte. Nestlé-topman Peter Brabeck beloofde vorig jaar dat het daarbij zou blijven.

“I do not see this as a first step to leaving L’Oréal. Not at all. We are in here for the long haul.”

De Bettencourts kwamen er uiteindelijk niet slecht vanaf: omdat de teruggekochte aandelen L’Oréal stegen, deed hun geschatte kapitaal dat ook - met vier miljard dollar volgens Forbes.

2. Analisten

Maar sindsdien blijven analisten speculeren over een verkoop van de rest van de aandelen. Jeff Stent van Exane BNP Paribas roept al twee jaar dat Nestlé de rest van L’Oréal gaat verkopen. Dat blijft hij volhouden: het kan de Zwitsers 21 miljard euro opleveren, schreef hij onlangs in een paper.

Eigenlijk lijkt dat ook heel logisch, want het zit de consumentengoederentak niet mee. De marges zijn er laag, en de dure Zwitserse frank kostte vorig kwartaal 4,5 procent van de omzet. En daar kwam gisteren de Indiase noedelgateclaim van 100 miljoen dollar nog bovenop.

Tegelijk deed Nestlé afgelopen jaren een aantal strategische overnames in de medische hoek. Galderma dus, dat het ooit samen met L’Oréal oprichtte en dat vooral bekend is van antirimpelbehandelingen. Pamlab, een bedrijf dat experimenteert met eten speciaal voor mensen met een depressie. En tot slot een belang in Accera, dat eten maakt voor Alzheimer-patiënten.

Maar vooralsnog houdt Nestlé L’Oréal dus vast. “It does not make sense”, mailt analist Alain-Sebastian Oberhuber van MainFirst erover vanuit Zürich.

3. Activistische aandeelhouders

De kans dat Nestlé zonder druk van een activistische aandeelhouder L’Oréal verkoopt, is volgens Oberhuber “pretty small”. Hij noemt er vier waar Nestlé voor moet uitkijken: Cevian, 3G, Pershing Square en Warren Buffett.