Installatiebedrijf Imtech is failliet verklaard. Het bedrijf kwam 2,5 jaar geleden in financiële problemen; afgelopen weken lukte het niet om eruit te komen met de veertig financiers. Hoe kon het zover komen? En wat nu? We praten je bij in vier vragen.
1. Wat is Imtech voor bedrijf?
Imtech is een Nederlandse multinational met circa 22.000 werknemers, verdeeld over zeven divisies en 35 landen. In Nederland werken 4.500 mensen. Het bedrijf levert technische diensten op het gebied van elektrotechniek, automatisering en werktuigbouw. Zo installeert Imtech bijvoorbeeld systemen die temperatuur en ventilatie regelen. Het hoofdkantoor staat in Gouda. De aandelen Imtech zijn genoteerd aan de Amsterdamse beurs.
2. Wat betekent het faillissement?
Het faillissement van Imtech volgt nadat het bedrijf dinsdag al uitstel van betaling aanvroeg. Sindsdien zijn de bewindsvoerders op zoek naar kopers voor onderdelen van Imtech. Nu is de holding failliet verklaard. Dat was nodig om de twee goedlopende divisies Marine en Nordic te kunnen verkopen. Marine wordt verkocht aan Pon Holdings en Parcom Capital, de onderhandelingen over Nordic zouden in de afrondende fase verkeren.
Er wordt gewerkt aan het verkopen van verdere divisies en onderdelen, meldde bestuursvoorzitter Gerard van de Aast vandaag tijdens de persconferentie. Er zou interesse zijn het “vanuit het hele spectrum, uit de sector, financiële partijen, investeerders”. Maar het kan ook zijn dat de overige onderdelen toch uitstel van betaling of faillissement moeten aanvragen, aldus Van de Aast. Vooralsnog is het dus grotendeels onduidelijk wat de gevolgen zijn van het faillissement.
3. Wat ging er aan het faillissement vooraf?
De oorzaak van de problemen ligt in Duitsland en Polen. Begin 2013 werd duidelijk dat Imtech zeker 100 miljoen euro verliest op de de bouw van een Pools pretpark. Er bleek fraude in het spel. In Duitsland kwam kort daarna een groot boekhoudschandaal aan het licht. Sindsdien moest Imtech honderden miljoen euro’s afschrijven en lijdt het bedrijf verlies. Imtech moest twee keer door de banken worden gered. Maar deze keer bleef een redding uit. De Duitse tak van Imtech vroeg vorige week, na weken onderhandelen over noodkrediet, onverwacht faillissement aan. Door onzekerheid over de gevolgen voor de hele onderneming stortte de koers van Imtech in.
4. Wat gebeurt er met medewerkers van Imtech?
Met de verkoop van de onderdelen Marine en Nordic zouden 7.300 banen behouden blijven, waarvan 1.300 in Nederland. Verder wordt er “hard gewerkt om voor zo veel mogelijk onderdelen oplossing te vinden”, aldus Van de Aast tijdens de persconferentie. “Ook voor de onderdelen in Nederland. Maar daar kan ik niet over speculeren.” Verder zei hij dat het niet de bedoeling is dat de werknemers direct het werk neerleggen. “Geen van werkmaatschappijen is in faillissement of surseance. De bedoeling is dat de zaken doorgaan.” Op de vraag of de salarissen van Imtechmedewerkers zullen worden uitgekeerd, antwoordde curator Jeroen Princen tijdens de persconferentie: “Daar heb ik niks over te zeggen.”
Duidelijk is dat de nog niet verkochte onderdelen van Imtech in een uiterst onzekere positie verkeren. Als het niet snel tot een verkoop komt, zal het moeilijk zijn om lopende opdrachten tot een goed einde te kunnen brengen, laat staan om nieuwe klussen te krijgen. Leveranciers zullen direct uitbetaald willen worden en werknemers zullen op zoek gaan naar ander werk.
Wilde Imtech te veel? Bekijk hier de tijdlijn:
Lees ook: Wie maakt al die klussen nu af?, Installatiegigant wankelt – al jaren, En wie wil er een stukje Imtech overnemen?