Apple, blijf van mijn portemonnee af

Foto Epa

In de reeks uitvindingen die niet uitgevonden hoeven te worden: de Knipspieker. Apple vroeg patent aan voor een systeem dat advertenties op je telefoon toont na controle van het saldo op je creditcard. Je krijgt geen aanbiedingen die je toch niet kunt betalen. Oftewel: ik zie, ik zie, wat jij niet hebt. Volgens de patentaanvraag verschijnen producten die je wél kunt betalen aan de ene kant van het scherm – onbereikbare artikelen aan de andere kant. De aanbiedingen vergen maximaal 90 procent van je saldo.

De Knipspieker (officieel: method and system for delivering advertisements to mobile terminals) is een onzalig plan. A) omdat ik zelf wel weet wat ik niet heb en B) omdat mijn kredietstatus privé is. Ik ben net doorgelicht voor een hypotheekaanvraag en zo’n inspectie van je financiële gezondheid voelt toch als een koude thermometer die diep in je persoonlijke gegevens wordt geprikt. Geen pretje.

Het is moeilijk voor te stellen dat Apple zo’n systeem daadwerkelijk zou bouwen. Apple presenteert zich als beschermheer van de privacy. De afgelopen maanden gaf topman Tim Cook af op Google, het bedrijf dat geld verdient door advertenties te serveren bij je online gedrag.

Cook zei tijdens de introductie van betaalsysteem Apple Pay:

“Jij bent niet ons product. Wij weten niet wat je uitgeeft en de winkelier weet het ook niet.”

Maar de advertentiemarkt verandert. Niet langer is de webbrowser de spil in ons bestaan, maar de smartphone met zijn standaarddiensten en apps. Dus verhuizen reclamemakers naar de telefoon.

Schat aan kennis

Er is een advertentieprogramma voor iPhones en iPads, iAds, dat nu nog suddert op een laag pitje. Apple heeft echter een schat aan kennis over een miljard gebruikers die hun creditcard koppelden aan de iTunes Store. Dat geeft het bedrijf de mogelijkheid om geld te slaan uit onze bestedingspatronen.

Vergelijk het met de banken. Die proberen ook hun kennis van onze uitgaves te ‘vermarkten’: koppeling van persoonlijke profielen aan adverteerders. Banken lopen het risico het vertrouwen van hun klanten te verliezen. ING wilde vorig jaar testen of ze het betaalgedrag van klanten konden gebruiken voor advertenties op maat. Dat plan werd bij voorbaat weggehoond en Apple riskeert hetzelfde.

Natuurlijk; soep, heet en opgediend. De Knipspieker zou werken op opt-in basis (je moet je aanmelden) en adverteerders zien niet je exacte saldo. Zelfs al blijkt de patentaanvraag uiteindelijk een tijdelijk hersenspinsel, dan nog speelt Apple met zijn imago als veilige haven voor je persoonlijke gegevens. Apple verdient aan hardware – en hoe – en de iPhone verdient het vrij te blijven van geknutsel met advertenties. Daar was ie duur genoeg voor, dus blijf verder van mijn portemonnee af.

Terwijl Apple voor Google speelt, speelt Google voor Apple. De experimentele betaaldienst Google Contributor stelt je in staat om advertenties af te kopen. U leest het goed: Google zonder advertenties. Betaal twee, vijf of tien dollar per maand en Google verdeelt het onder de sites die je bezoekt en normaal gesproken Google advertenties tonen. Het is een remedie voor de advertentieblokkers die websites het brood uit de mond stoten.

Ik wilde Contributor uitproberen maar helaas, het experiment werkt alleen nog in de VS. Ik ben een van de roependen in de woestijn die vinden dat je beter kunt betalen voor – vaak briljante – Google-diensten, dan dat je je zielsgeheimen laat uitventen aan de hoogste bieder.
Om die reden geef ik meestal de voorkeur aan Apples diensten. Meestal. Tot de onzalige dag dat de Knipspieker op de markt verschijnt.