Technologiebedrijf Adobe gaat het ouderschapsverlof aanpassen, dat maakte het bedrijf deze week bekend. Adobe sluit zich aan bij een ‘industry movement’ nadat Netflix en Microsoft het verlof al hadden uitgebreid.
Vanaf 1 november krijgen ouders zestien weken verlof nadat het kind is geboren of geadopteerd. Voor moeders komt hier nog tien weken ‘medisch verlof’ bovenop na de bevalling. Moeders krijgen voortaan dus in totaal 26 weken verlof. Nu ligt dat aantal nog op negen weken.
Personeel beschermen
Omdat de Amerikaanse overheid te weinig doet om jonge ouders te ondersteunen voelt Adobe zich verantwoordelijk om zijn medewerkers beter te beschermen, stelt het bedrijf in een verklaring. Adobe benadrukt dat zorgen voor jezelf en je familie bijdraagt aan goede werkprestaties. Met de nieuwe regels zegt het bedrijf hun belangrijkste intellectuele eigendom, het personeel, beter te willen beschermen. Vorige week maakte Netflix bekend zijn medewerkers de mogelijkheid te geven een jaar vrij te nemen. Microsoft liet kort daarna weten moeders twintig weken verlof te geven en vaders twaalf weken. De technologiebedrijven hopen hiermee naar eigen zeggen meer personeel aan zich te binden.