Vandaag in de aanbieding: stukjes Imtech

Imtech bestaat uit verschillende onderdelen. Wie biedt?

Het oogt niet sjiek. En misschien voelt een concurrent van Imtech die broedt op de overname van een van de brokstukken zich wel een aasgier, maar ja: zaken zijn zaken.

Elke zakenbank met een fijne neus voor koopjes heeft de afgelopen dagen al klanten gebeld en lekker gemaakt. U heeft ook gelezen dat Imtech een overlevingsstrijd voert? Is die verkeerstak die het onderhoud van de stoplichten in Den Haag en Amersfoort doet niets voor u? Of wat dacht u van de aanschaf van Imtech Benelux? Dat maakt u in een klap marktleider.

Nog voordat de bestuurders en bewindvoerder van Imtech gistermorgen een persconferentie hadden gehouden over het uitstel van betaling, hadden de eerste kandidaten zich zelfs al per persbericht gemeld. Familiebedrijf Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom willen de Imtech Marine-divisie overnemen.

Naar eigen zeggen zijn Pon en Parcom al „in een vergevorderd stadium van een overname” van de expert in scheepsinstallaties die momenteel werkt aan modernisering van marine-onderzëeer Zeeleeuw.

Nu Imtech in surseance – en waarschijnlijk zeer spoedig faillissement – verkeert, moeten bewindvoerder en bestuur heel snel kijken of zij (delen van) Imtech nog kunnen verkopen. Die kans is nihil omdat Imtech dat de afgelopen dagen achter de schermen ook al probeerde.

Daar komt bij dat het aantrekkelijker is om te verkopen in een faillissement, mits dat snel wordt uitgesproken zodat bedrijfsonderdelen weinig schade oplopen. Bij een faillissement worden bewindvoerders curatoren en krijgen ze meer macht. Ze kunnen lopende (arbeids-)contracten ontbinden. Dat is prettig voor kopers omdat ze zonder ballast een doorstart kunnen maken.

De curatoren kunnen zo ook de beste resultaten voor schuldeisers realiseren. Dat is met behoud van werkgelegenheid hun taak. Bijkomend voordeel: ze kunnen hun koopmanschapskunsten botvieren: u krijgt dit onderdeel, maar dan neemt u ook die Spaanse tak die niemand wil.

Bepaalde Imtech- onderdelen zijn aantrekkelijk voor bepaalde kopers:

Imtech Marine

Gisteren meldden Parcom en Pon Holdings zich in het openbaar als kandidaat-kopers. Parcom is de private equity-maatschappij van verzekeraar NN. Pon (6 miljard euro omzet en ruim 12.000 werknemers) werd groot als importeur en dealer van automerken van Volkswagen. Zo groot dat pater familias Wijnand Pon met 1,8 miljard euro op plek 4 staat van de lijst van veelvermogende mensen van Quote 500.

Maar Pon is al lang veel meer dan auto’s. Het bedrijf kocht fietsmerken waaronder Gazelle. In de maritieme hoek is het onder meer eigenaar van EMC Marine Control.

Bij deze voorgenomen verkoop valt op dat president-commissaris Frans Creemers van Imtech ook bij Parcom commissaris is.

Mochten de bedrijven er niet uitkomen, dan zijn er voor de goedlopende Marine-tak van Imtech genoeg andere kopers te bedenken. Neem het Nederlandse Damen Shipyards. De scheepsbouwer telt wereldwijd 9.000 werknemers van wie eenderde in Nederland. Het was vorig jaar goed voor een jaaromzet van 2 miljard euro en werkt al samen met Imtech. Ook kan worden gedacht aan de industriële dienstverlener Hertel die net als Imtech groot is in de Rotterdamse haven.

Imtech Benelux

Voor deze divisie zou VolkerWessels zich kunnen kandideren als koper, als het dat achter de schermen al niet heeft gedaan. Het Nederlandse familiebedrijf (4,4 miljard euro omzet, bijna 15.000 werknemers) is groot in de bouw, installatiesector en off-shore. De familie Wessels is eigenaar van investeringsmaatschappij Reggeborgh, dat recent allerlei deelnemingen verkocht. Gezocht: aantrekkelijke besteding voor die opbrengsten.

Het is geen gekke gedachte dat zo’n overname net als bij Marine met een private equity-firma gebeurt. Wat te denken van CVC dat recent nog DSM-onderdelen en het musicalbedrijf van Joop van den Ende kocht? VolkerWessels-commissaris Rolly van Rappard is er directeur.

Met Imtech heeft VolkerWessels interessante lijntjes. Topman Gerard van de Aast was bestuursvoorzitter bij VolkerWessels van 2009 tot 2012. De bedrijven kennen elkaar ook zakelijk: een dochter van VolkerWessels is partner van Imtech bij het afbouwen van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn.

Er valt ook te denken aan de Franse technisch dienstverlener SPIE (5,2 miljard euro omzet, 38.000 medewerkers). SPIE Nederland is al langer op overnames uit. In vakblad Cobouw zei directeur Lei Hummels dit jaar, na de zestiende Nederlandse overname, nóg verder te willen groeien – met name op de gebouwenmarkt waar Imtech sterk vertegenwoordigd is.

Verder is er Cofely, met 6.200 werknemers naar eigen zeggen de grootste technische dienstverlener van Nederland en onderdeel van GDF SUEZ. Het is geen onbekende van Imtech. In Duitsland werden ze samen beschuldigd van verboden prijsafspraken. En Cofely cirkelde vorig jaar al eens rond Imtech toen het noodgedwongen de ICT-divisie in de verkoop zette. Die ging uiteindelijk voor 255 miljoen euro naar VINCI Energy.

Vergeet ook Stork (1,5 miljard omzet, 16.500 werknemers) niet. Imtechs financiële topman Hans Turkesteen vervulde van 2008 tot 2013 die rol bij Stork. Daar slaagde zijn financiële herstructurering wél. Rabobank speculeerde al eerder op een dergelijke overname.

Imtech Infra & Traffic

De beursgenoteerde holding (2,1 miljard euro omzet, 10.500 medewerkers) van bouwbedrijf Strukton en ingenieursbureau Antea kan kandidaat zijn. Oranjewoud is grotendeels eigendom van de ondernemer Gerard Sanderink. Strukton was eerder betrokken bij reddingsactie voor wankelend bouwbedrijf Ballast Nedam. Het zou een verrassingskandidaat zijn. Maar de banken van Imtech zijn deels dezelfde als die van Ballast Nedam en ze zijn Sanderink nog wel wat verschuldigd.

UK, Nordic en Spanje

De afgesplitste tak Duitsland en Oost-Europa ging vorige week al failliet. Kenners denken dat voor UK&Ireland makkelijk een koper gevonden kan worden. Met commissaris Jeremy Beeton van projecteninvesteerder Laing bezit Imtech in ieder geval iemand die de lokale markt kent.

Voor Imtech Nordic zijn het Zweedse Bravida en het Finse Caverion logische kandidaten. En Spanje? Misschien kan die tak mee worden verkocht. Het werkt veel met oliebedrijven en dat is gezien de lage olieprijs nu niet de aantrekkelijkste markt.