Iemand zin in een stukje Imtech?

Foto HH, beeldbewerking NRC Q

Het oogt natuurlijk niet chique. En misschien voel je je wel een aasgier, maar hé: zaken zijn zaken. Elke zakenbank met een fijne neus voor koopjes heeft de afgelopen dagen al een of meer klanten gebeld en gepord voor een overname. Wie wil er wat Imtech?

Voor welke onderdelen van Imtech zijn kopers te vinden? En wie zouden dat kunnen zijn? Een overzicht.

Imtech Marine

Met de Marine-tak van Imtech lijkt het wel goed te komen. Parcom (de private equity-maatschappij van verzekeraar NN) en Pon Holdings (goed voor 6 miljard euro omzet en ruim 12.000 werknemers) meldden zich al als gezamenlijk kandidaat-kopers. Naar eigen zeggen zijn Pon en Parcom al “in een vergevorderd stadium van een overname”. Opvallende dubbelrol: president-commissaris Frans Creemers van Imtech is ook commissaris bij Parcom.

Mochten zij er met Imtech niet uitkomen dan zijn er voor de Marine-tak genoeg andere kopers te bedenken. Onverwachte exoten als het Koreaanse Hyundai en Daewoo waarvoor Imtech Marine als onderaannemer werkt, bijvoorbeeld. Logischer is wellicht het Nederlandse Damen Shipyards met wereldwijd 9.000 werknemers en een jaaromzet van 2 miljard euro. Ook de industriële dienstverlener Hertel die net als Imtech groot is in de Rotterdamse haven is een mogelijkheid.

Imtech Benelux

VolkerWessels zou zich zomaar kunnen opwerpen als koper van Imtech Benelux, als het dat achter de schermen niet al heeft gedaan. Het familiebedrijf (4,4 miljard euro omzet, bijna 15.000 werknemers) is groot in de bouw, installatiesector en off-shore. Met Imtech heeft het interessante lijntjes. Imtech-topman Gerard van de Aast vervulde die rol van 2009 tot 2012 bij VolkerWessels. En een dochter van Volker Wessels is partner van Imtech in het afbouwen van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn.

Vijf lopende, Nederlandse projecten van Imtech

Maar voor Imtech Benelux is vast meer interesse. De Franse technisch dienstverlener SPIE, goed voor 5,2 miljard euro omzet en 38.000 medewerkers bijvoorbeeld. SPIE Nederland is bovendien al langer op overnametocht, met name op de gebouwenmarkt waar Imtech Benelux sterk vertegenwoordigd is.

En dan is er Cofely, onderdeel van het France GDF SUEZ en naar eigen zeggen de grootste technisch dienstverlener van Nederland. Geen vreemde van Imtech: in Duitsland werden beiden samen beschuldigd van verboden prijsafspraken en Cofely cirkelde vorig jaar al eens rond Imtech toen de ICT-divisie in de verkoop stond. En vergeet ook Stork (16.500 werknemers en 1,5 mld omzet) niet. De financiële topman van Imtech, Hans Turkesteen, was dat van 2008 tot 2013 bij Stork. Daar slaagde zijn financiële herstructurering wél.

Imtech Traffic & Infra

Ook hiervoor zou VolkerWessels een kandidaat kunnen zijn. Maar er is ook een verrassingskandidaat: de beursgenoteerde holding (2,1 miljard euro omzet, 10.500 medewerkers) van bouwbedrijf Strukton en ingenieursbureau Antea. Eigenaar van deze holding is Oranjewoud. Strukton was eerder betrokken bij de reddingsactie voor wankelend bouwbedrijf Ballast Nedam. De banken van Imtech zijn deels dezelfde als die van Ballast Nedam en zijn Oranjewoud nog wel wat verschuldigd.

Imtech Nordic

Voor de Scandinavische divisie zou de Finse concurrent Caverion (omzet 2,3 milard euro) een logische partij zijn. Net zoals het Zweedse Bravida.

Imtech VK en Ierland

De laatste dan: GKN, ooit bekend als Guest, Keen and Nettlefolds. Een Brits industrieel toeleveringsconglomeraat dat twee weken geleden nog Fokker Technologies kocht.

En de rest?

De afgesplitste tak Duitsland en Oost-Europa ging eerder vorige week al failliet. En Spanje? Voor die divisie is het hopen dat het met een van de andere onderdelen meeverkocht kan worden. Een aantrekkelijke tak is het niet. Het werkt veel met oliebedrijven en is dus gezien de lage olieprijs niet de eerste brok waar men op duikt.