En wie wil er een stukje Imtech overnemen?

Imtech bestaat uit verschillende onderdelen. Daar zijn vast kopers voor te vinden. Enkele mogelijke kopers, voor drie Imtech-divisies.

Illustratie Thinkstock/bewerking Studio nrc

Het oogt natuurlijk niet sjiek. En misschien voelt een concurrent van Imtech die op de overname broedt van een van de brokstukken zich wel een aasgier, maar hé: zaken zijn zaken.

Elke zakenbank met een fijne neus voor koopjes heeft de afgelopen dagen al klanten gebeld en lekker gemaakt. U heeft ook gelezen dat Imtech een overlevingsstrijd voert? Is die verkeerstak die het onderhoud van de stoplichten in Den Haag en Amersfoort doet niets voor u? Of wat dacht u van de aanschaf van Imtech Benelux? Dat maakt u in een klap marktleider.

Nog voordat de bestuurders en bewindvoerder van Imtech gistermorgen een persconferentie konden houden over het uitstel van betaling, hadden de eerste kandidaten zich zelfs al per persbericht gemeld. Familiebedrijf Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom willen de Imtech Marine-divisie overnemen.

Nu Imtech in surseance – en waarschijnlijk zeer spoedig faillissement – verkeert, moeten bewindvoerder en bestuurders heel snel kijken of zij (delen van) Imtech nog kunnen verkopen.

Voor welke onderdelen zijn kopers te vinden? En wie zouden die mogelijk geïnteresseerde kopers kunnen zijn? Een overzicht aan de hand van de divisies met de grootste banden met Nederland.

1 Imtech Marine

Gisteren meldden Parcom en Pon Holdings zich in het openbaar als kandidaat-kopers. Parcom is de private equity-maatschappij van verzekeraar NN.

Pon (6 miljard euro omzet en ruim 12.000 werknemers) werd groot als importeur en dealer van automerken van Volkswagen. Zo groot dat pater familias Wijnand Pon met 1,8 miljard euro op plek 4 staat van nationale rijkenlijst Quote 500.

Maar Pon is al lang veel meer dan auto’s. Het bedrijf kocht fietsmerken waaronder Gazelle en is in de maritieme hoek onder meer eigenaar van EMC Marine Control.

Opvallend aan deze verkoop is in ieder geval dat president-commissaris Frans Creemers van Imtech ook commissaris is bij Parcom.

Mochten de bedrijven er niet uitkomen, dan zijn er voor de goedlopende Marine-tak van Imtech genoeg andere kopers te bedenken.

Neem het Nederlandse Damen Shipyards. De scheepsbouwer telt wereldwijd 9.000 werknemers van wie eenderde in Nederland en was vorig jaar goed voor een jaaromzet van 2 miljard euro en werkt al samen met Imtech.

2 Imtech Benelux

Voor deze divisie zou VolkerWessels zich zomaar kunnen kandideren als koper, als het dat achter de schermen al niet heeft gedaan. Het Nederlandse familiebedrijf (4,4 miljard euro omzet, bijna 15.000 werknemers) is groot in de bouw, installatiesector en off-shore. De familie Wessels is tevens eigenaar van investeringsmaatschappij Reggeborgh, dat recent verschillende deelnemingen verkocht. Gezocht: aantrekkelijke besteding voor die opbrengsten.

Met Imtech heeft VolkerWessels interessante lijntjes. Gerard van de Aast is nu bestuursvoorzitter bij Imtech, en hij was dat van 2009 tot 2012 bij VolkerWessels. De bedrijven kennen elkaar ook zakelijk: een dochter van VolkerWessels is partner van Imtech in het afbouwen van de Amsterdamse metroverbinding Noord-Zuidlijn.

Er valt ook te denken aan de Franse technisch dienstverlener SPIE (5,2 miljard euro omzet en 38.000 medewerkers). SPIE Nederland is al langer op overnametocht. In vakblad Cobouw zei directeur Lei Hummels dit jaar na de zestiende Nederlandse overname nóg verder te willen groeien, met name op de gebouwenmarkt waar Imtech Benelux sterk vertegenwoordigd is. Het Franse hoofdkantoor van SPIE reageert niet op vragen.

Verder is er nog Cofely, met 6.200 werknemers naar eigen zeggen de grootste technisch dienstverlener van Nederland en onderdeel van het Franse GDF SUEZ. Het is geen onbekende van Imtech. In Duitsland werden beide samen beschuldigd van verboden prijsafspraken, en Cofely cirkelde vorig jaar al eens rond Imtech toen het noodgedwongen de ICT-divisie in de verkoop zette. Die ging uiteindelijk voor 255 miljoen euro naar VINCI Energy.

Vergeet ook niet Stork (1,5 miljard omzet, 16.500 werknemers), dat diensten verricht voor de olie- en gassector. De financiële topman van Imtech, Hans Turkesteen, was dat van 2008 tot 2013 bij Stork. Daar slaagde zijn financiële herstructurering wél. Rabobank hintte al eerder op een dergelijke overname.

3 Imtech Verkeer en infrastructuur

Ook hiervoor zou VolkerWessels een kandidaat kunnen zijn.

Verder valt te denken aan de beursgenoteerde holding (2,1 miljard euro omzet, 10.500 medewerkers) van bouwbedrijf Strukton en ingenieursbureau Antea. Eigenaar van de holding is Oranjewoud.

Strukton was eerder betrokken bij reddingsactie voor wankelend bouwbedrijf Ballast Nedam. Het zou een verrassingskandidaat zijn, maar de banken van Imtech zijn deels dezelfde als die van Ballast Nedam en zijn hem nog wel wat verschuldigd. Analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen denkt in ieder geval dat het een interessante tak is voor bouwbedrijven, mede omdat bij wegenbouw de technologische component steeds belangrijker wordt.