Elvis op een postzegel, dat wordt weer cashen

Foto EPA/Jonathan Brady

Are you lonesome tonight? Voor slechts 49 dollarcent kun je The King kussen. Als je tenminste de postzegel met Elvis Presley koopt die vandaag in de VS wordt gelanceerd. Het Amerikaanse postbedrijf USPS hoopt er een flinke klapper mee te maken. En voor dode beroemdheden, of in ieder geval hun erfgenamen, is het ook lucratief. Die krijgen nog steeds miljoenen binnen.

Miljoenenwinst voor Elvis…

Postzegels of andere merchandise maken van beroemdheden is natuurlijk niet gratis. Daar moet geld voor betaald worden aan de erfgenamen. Deze bedragen haalden de best verdienende dode celebrities volgens Forbes op in het afgelopen jaar:

In sommige gevallen zijn de eigendomsrechten verkocht aan grote bedrijven, zoals CMG Worldwide, Iconix Brand Group of Authentic Brands Group. Die laatste beheert zowel de rechten van Elvis Presley en Michael Jackson als Marilyn Monroe. Hun omzet was vorig jaar 3,2 miljard dollar.

… maar ook voor USPS

Het is niet voor het eerst dat The King op een postzegel verschijnt, in 1993 gebeurde dat ook al. Van die zegel werden destijds 500 miljoen exemplaren gedrukt en verkocht: een record dat niet meer is geëvenaard. En daar verdiende USPS zelf 36 miljoen dollar aan.

Hoe dat kan? In principe houdt USPS niks over aan postzegels, omdat deze na verkoop weer worden gebruikt als porto. Maar de vele Elvis-fans die de postzegel kochten om zelf te bewaren, zorgden ervoor dan 124 miljoen zegels nooit zijn gebruikt. De postzegel van 1993 kostte 29 dollarcent, dus de winst van USPS is gemakkelijk uit te rekenen. Zo’n bedrag zien ze natuurlijk wel weer zitten bij het postbedrijf.

Overigens: dit gaat ‘m worden: