#DvdW: 60 jaar geleden stierf Thomas Mann

Voor zijn Dagkalender van de Wereldliteratuur bekijkt journalist en schrijver Pieter Steinz dagelijks wat er actueel is in boekenland. Vandaag is niet alleen de zestigste sterfdag van Thomas Mann, maar ook de Internationale Dag van de Jeugd (Unesco). In welke roman komen deze twee grootheden bij elkaar?

In Der Tod in Venedig vertelt Mann het verhaal van een platonische liefde voor een schone jongeling als een tragedie in vijf bedrijven. We vinden we in de tekst mythologische motieven, Homerische vergelijkingen en een beschrijving van een liederlijke droom die zó uit De Bacchanten van Euripides zou kunnen komen. Dat laatste is niet toevallig, want bacchanten zijn volgers van de god Dionysos, en Mann speelt met de tegenstelling tussen de ‘dionysische’, extatische, en de ‘apollinische’, evenwichtige, kunstenaar.

De schrijver Gustav von Aschenbach, woonachtig in burgerlijk München, leidt een bloedeloos leven totdat hij in een opwelling vertrekt naar Venetië, waar hij de schone Poolse jongeling Tadzio ontmoet. Hij durft hem niet aan te spreken, maar geeft verder zoveel mogelijk toe aan zijn passie. Met gevaar voor eigen leven, want Venetië wordt bedreigd door een epidemie, en iedere dag die hij langer op het Lido blijft, is er één te veel. Het loopt dan ook slecht met hem af. Maar hij sterft in zijn strandstoel met Tadzio voor ogen en Mann suggereert dat hij hoe dan ook een vollediger mens en kunstenaar is geworden door zijn omhelzing van de zinnelijkheid en de schoonheid.

Voor meer afleveringen van deze ‘Dagkalender’, zie The Global Reader.

Pieter Steinz zit op Twitter.