Zo lopen online adverteerders al 11 miljard dollar mis

Foto iStock

Pop-upvensters of filmpjes die automatisch beginnen te spelen als je met de muis er overheen gaat: advertenties op internet worden steeds opdringeriger. En dus irritanter. Voor wie zich daar niet aan wil ergeren zijn er advertentieblokkers die je in je browser kunt installeren. 13,9 procent van de Nederlanders gebruikt er één, blijkt uit recent onderzoek. Vergeleken bij andere landen in Europa zijn we nog niet heel happig op het weren van online reclame.

 

Het gemiddelde gebruik in Europese landen ligt op 19,3 procent. Dat is hoger dan de 16 procent in de Verenigde Staten. Wereldwijd gebruikt gemiddeld 6 procent van de internetters een advertentieblokker, ongeveer 198 miljoen mensen.

De kosten? 11 miljard dollar

Adverteerders zijn niet blij met de blokkeerprogramma’s. Volgens het onderzoek lopen mediabedrijven en andere websites die geld verdienen met advertenties, flink wat inkomsten mis. In 2014 een bedrag van 11,7 miljard dollar, gelijk aan 8 procent van de totale uitgaven aan online advertenties.

Voor 2015 zijn alleen voorlopige bedragen bekend en 2016 is een schatting. Maar het percentage gemiste inkomsten zal hoogstwaarschijnlijk oplopen. Dit jaar naar 13 procent en volgend jaar misschien wel naar 21 procent van de totale uitgaven.

Populair bij jonge mannen

Op welke websites worden adblockers het vaakst ingezet tegen reclame?

Advertentieblokkers worden vooral geïnstalleerd door jonge mensen, voornamelijk mannen, die technisch onderlegd zijn. Vandaar dat game-sites relatief veel te lijden hebben onder de blokkers.

Betalen voor de ‘whitelist’

En in welke browser gebruiken we het vaakst een advertentieblokker? In Chrome zijn de programmaatjes heel makkelijk te installeren. Dat zie je dan ook terug in de cijfers:

Slecht nieuws voor Google dus: in de eigen browser worden advertenties het vaakst geblokkeerd. Daar bedachten ze natuurlijk iets op: geld. Net als Microsoft, Amazon en Facebook zou Google een behoorlijk bedrag betaald te hebben aan de makers van de bekendste blokker Adblock Plus, meldde de Financial Times. Zo zouden ze op een ‘whitelist’ terechtkomen van advertenties die wél te zien blijven. Maar dat willen Google en de andere bedrijven uiteraard niet bevestigen.