Ruzie financiers breekt Imtech op

Noodlijdend installatiebedrijf vraagt uitstel van betaling aan. Curatoren gaan nu op zoek naar kopers voor losse onderdelen van Imtech. 22.000 banen zijn onzeker.

De chaos rond installatiebedrijf Imtech van afgelopen week is vandaag geëindigd in het slechtst mogelijke scenario voor alle betrokkenen. Imtech heeft bij de rechtbank Rotterdam uitstel van betaling aangevraagd. Daarop volgt in de praktijk bijna altijd een faillissement.

Imtech – een Nederlandse multinational met 22.000 werknemers – heeft afgelopen week gestreden voor zijn voortbestaan. Marathononderhandelingen met zijn veertig financiers hebben niet geleid tot een redding.

„Ik wou van ganser harte dat het anders was”, zei bestuursvoorzitter Gerard van de Aast vanochtend kort aangebonden, tijdens een persconferentie. Op de vraag of hij nog ergens een kans heeft laten liggen, zei hij: „Zoals we in Twente zeggen: van achteren kijk je de koe in de kont. Terugkijken schiet niet op.”

Een overlevingsstrijd verloopt nooit ordentelijk, maar afgelopen week leek de regie helemaal verdwenen. Begin vorige week had Imtech nog een principeakkoord over 75 miljoen euro noodkrediet met financiers. Maar de Duitse resultaten bleken toch slechter dan gedacht. „Duitsland had meer behoefte aan liquiditeit”, zei financieel-directeur Hans Turkesteen vanochtend, mede door eisen in de Duitse wet. Sommige financiers wilden niet dat Duitsland meer van die 75 miljoen zou krijgen.

Door die onenigheid was het akkoord van de baan, wat het begin van het einde was. Donderdag vroeg dochterbedrijf Imtech Duitsland ineens zelfstandig faillissement aan. Imtech kon niet aangeven wat de gevolgen voor het moederbedrijf zouden zijn. Het bedrijf werkte intussen aan een ‘pre-pack’, een faillissement direct gevolgd door een doorstart. Die optie lag tot enkele dagen geleden nog op tafel, maar ging er weer vanaf. De beurskoers verloor intussen voortdurend tientallen procenten. Vanochtend zakte het aandeel even naar 20 cent.

De aftakeling is het gevolg van grootschalige fraude in Duitsland. Die kwam 2,5 jaar geleden aan het licht. Sindsdien moest Imtech al vier keer in onderhandeling met zijn financiers. Deze vijfde keer kwam er geen oplossing. „Het zij zo”, zei Van de Aast.

Noord-Zuidlijn

Imtech installeert systemen die bijvoorbeeld ventilatie en temperatuur regelen. Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Gouda en 4.500 werknemers in Nederland, bouwt mee aan de Noord-Zuidlijn. Vanmiddag spreken vakbonden FNV Metaal en CNV Vakmensen met het bestuur en de bewindvoerders over de banen.

Hoe nu verder? De rechtbank Rotterdam heeft twee bewindvoerders benoemd: Jeroen Princen van advocatenkantoor Ploum Lodder Princen en Paul Peters van AKD. Het bestuur van Imtech is officieel nog steeds de baas, maar mag niks doen zonder hun toestemming. Bestuur en bewindvoerders moeten „samen optrekken”, zegt de ervaren curator Louis Deterink, „als een soort tweeling”.

De bewindvoerders zeiden vanochtend te hopen op partijen die onderdelen van Imtech willen kopen. De eerste kopers hebben zich al gemeld. Pon Holdings en investeringsvehikel Parcom, dochterbedrijf van verzekeraar NN, willen de scheepsbouwtak Imtech Marine overnemen.

De bewindvoerders moeten ook met de banken onderhandelen over talloze vorderingen. Ze liggen nu al in de clinch, over extra zekerheden die Imtech vorige week nog gaf als deel van de pre-pack die niet doorging. De bewindvoerders willen dat de banken afstand van die zekerheden doen.

Ook zullen de bewindvoerders op korte termijn extra geld moeten regelen – een boedelkrediet. Imtech heeft geld nodig om te blijven draaien. Bijvoorbeeld om leveranciers te betalen die nu direct contant geld willen zien. Dat geld moet van de banken komen. Dat kan nog wel eens lastig worden. Boedelkrediet is ook een noodkrediet, zegt Deterink. „Dat wilden de banken afgelopen week ook niet geven.”