Imtech vraagt uitstel van betaling aan - ‘duidt op grote onenigheid’

Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Imtech heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank in Rotterdam. Het verzoek is goedgekeurd en er zijn bewindvoerders aangesteld. Dat maakte het installatiebedrijf vanochtend bekend.

Imtech heeft na vele dagen onderhandelen geen akkoord bereikt met de banken over een extra noodkrediet van 75 miljoen euro.

Bestuursvoorzitter Gerard van de Aast en president-commissaris Frans Cremers in een verklaring:

“Het is zeer teleurstellend dat na alle inspanningen het niet mogelijk is gebleken om deze situatie te voorkomen. Door uitstel van betaling aan te vragen, kunnen we de kans vergroten dat aanzienlijke delen van Imtech door kunnen gaan in het belang van alle belanghebbenden en in het bijzonder onze werknemers.”

Twitter avatar menno_tamminga Tamminga Persbericht Imtech geeft geen verdere info, zelfs geen namen bewindvoerders, ademt zware teleurstelling. Na fraude begin 2013 toch pleite.

In een persconferentie laat Van de Aast zojuist weten dat er geen overeenstemming is bereikt over financiering van de onderneming als geheel, noch in een doorstartvariant. Daarom was het vragen van uitstel van betaling noodzakelijk. Op de vraag aan financieel directeur Hans Turkesteen of hij boos is op de financiers, antwoordde hij: “Nee. We hebben vijf keer met financiers om tafel gezeten. Het is vier keer gelukt en deze keer niet. Het zij zo.”

Twitter avatar nextcarola Carola Houtekamer #persconferentie # imtech. Had u iets anders kunnen doen? Van de Aast: “Zoals we in Twente zeggen: van achteren kijk je de koe in de kont”

Update 9.54 uur: Pon Holdings wil Imtech Marine overnemen

De internationale handelsonderneming Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom Capital voeren gesprekken over een mogelijke overname van Imtech Marine. Dat maakten de bedrijven vanochtend bekend. Pon en Parcom zijn bereid om te zorgen voor de benodigde investeringen waardoor de bedrijfsactiviteiten van Imtech Marine onverkort voortgezet kunnen worden. Indien de overname slaagt dan zal dat zorgen voor zekerheid bij werknemers, klanten en leveranciers, aldus de bedrijven in een persbericht.

‘Grote onenigheid en veel onzekerheid’

Alle pogingen om een gecontroleerde doorstart te maken voor de verschillende divisies van Imtech zijn kennelijk mislukt, reageert economieredacteur Menno Tamminga.

“Dit duidt op grote onenigheid tussen de financiers onderling en de financiers en de bestuurders. Het lijkt erop alsof ze alles gezet hebben op een akkoord met de financiers, maar dat is niet gelukt. Het draait nu uit op een ouderwets faillissement.

Imtech is in de afgelopen tweeënhalf jaar al twee keer gered door de banken. Die reddingsacties leken te gaan slagen, maar nu blijkt dat het voor niets is geweest. Na een periode van hoopvol herstel is het bedrijf terechtgekomen in een neerwaartse spiraal. Er is geen vertrouwen meer. Het is hoogst onzeker wat er nu met het bedrijf gaat gebeuren. Zowel de bestuurders als de bewindvoerders zijn nu de baas. Het kan alle kanten opgaan.

Er moet nu snel duidelijkheid komen. Elke opdrachtgever zal nu willen weten; komt Imtech zijn afspraken nog na? Komt de baas nog naar zijn werk? Komen de werknemers nog? Die mensen komen alleen als ze weten dat ze deze maand nog betaald worden.”

Imtech is een technische dienstverlener op het gebied van elektrotechniek, automatisering en werktuigbouw. Er werken in totaal zo’n 22.000 medewerkers in zeven divisies. Imtech bouwt in Nederland onder meer aan de gevangenis Zaanstad en de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de installatie van alle roltrappen, liften en verlichting in de metro. De koers van Imtech is vanochtend bij opening van de beurs verder gedaald (met 38 procent) en is nog 27 eurocent per aandeel waard.

Foto ANP

Metrostation Vijzelgracht. Foto ANP

Loopt de Noord-Zuidlijn nu vertraging op?

Wat gebeurt er met een project als één van de bouwers failliet gaat? NRC-redacteur Carola Houtekamer schreef gisteren:

“Dat hangt af van het contract. Als er sprake is van meerdere bouwers, kan een andere partner het werk overnemen. Zo deed bouwer Ballast Nedam laatst de belangen in twee projecten grotendeels over aan concurrent Strukton. Ook kan het werk opnieuw worden aanbesteed aan een derde externe partij. In het geval van Imtech zouden dat installateurs en technische dienstverleners als TBI, Cofely of Unica kunnen zijn.

Uiteindelijk komt een klus altijd wel af. Maar vaak tegen hogere kosten en met vertraging. In Duitsland maken ze zich al hardop zorgen. Afgelopen donderdag vroeg de Duitse dochter van Imtech faillissement aan. Meteen zei Karsten Mühlenfeld, manager van de nieuwe luchthaven van Berlijn, problemen te verwachten. Imtech legt er onder meer de klimaatsystemen aan. De afbouw van het vliegveld, die al jaren uitloopt, zou door het faillissement nóg meer vertraging oplopen.

Het Amsterdamse gemeenteraadslid Bart Vink (D66) vreest dat de problemen bij Imtech zorgen voor extra vertraging en hogere kosten voor de Noord-Zuidlijn, zo zei hij vanochtend tegen Radio 1. Imtech is verantwoordelijk voor de liften en roltrappen van de nieuwe metrolijn. “Dat is een groot deel van de afbouw. Zonder Imtech hebben we een groot probleem. We konden het al een beetje zien aankomen en ik hoop dan ook dat de wethouder beheersmaatregelen klaar heeft liggen.” Meer vertraging van de metrolijn, die in oktober 2017 zou moeten worden opgeleverd, kan de gemeente zich volgens Vink niet permitteren.

Hoe is Imtech zo diep in de problemen geraakt?

Begin 2013 werd duidelijk dat Imtech zeker 100 miljoen euro verliest op de de bouw van een Pools pretpark. Er was fraude in het spel – en niet alleen in Polen. In Duitsland kwam kort daarna een groot boekhoudschandaal aan het licht: valse facturen, weggesluisd geld, een opgepoetste balans. De fraude kostte Imtech honderden miljoenen euro’s. Tegen de lokale topman Klaus Betz – verantwoordelijk voor Polen en Duitsland – heeft Imtech aangifte gedaan en de bedrijfstop in Gouda werd vervangen. Sindsdien maakt Imtech verlies.

En het ging juist zo goed met de lieveling van de beleggers, schrijven Teri van der Heijden en Carola Houtekamer in NRC. Het bedrijf groeide hard door snel achter elkaar buitenlandse bedrijven over te nemen. In 2011 kreeg het bedrijf zelfs het predicaat ‘koninklijk’. De omzet groeide van 3,4 miljard euro in 2007 naar 5,4 miljard euro in 2012 – het jaar voor alle ellende begon.