Gouden Klimpiet

De Bijenkorf kwam met de mededeling dat er in het warenhuis dit jaar geen zwarte of roetveegpieten, maar vergulde of gouden ‘klimpieten’ in het trapgat kwamen te hangen. De verklaring in Bijenkorf-taal: „De keuze voor een ‘Gouden Klimpiet’ onderstreept de ontwikkeling naar een luxe winkelbeeld.”

Daar ging mijn komkommertijd.

Het nieuws was nog geen nieuws of op de radio kwamen de eerste marketingdeskundigen al voorbij om deze zoveelste zet in het ‘zwarte-pieten-debat’ te duiden.

‘Tactisch slim’, was de opinio communis.

Concurrent V&D, waar ze sowieso al met 3-0 achterstaan, kwam als eerste met een reactie die lachwekkend zou zijn als het niet zo treurig was. Het beleid in de belangrijke decembermaand werd daar afgestemd op de uitzendingen van het sinterklaasjournaal.

„Wat het sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen.”

Vakantievierend Nederland reageerde op de inmiddels gebruikelijke wijze: verontwaardigd. Tegenstanders van Zwarte Piet, bij monde van de Stichting Nederland Wordt Beter, vonden het zoals te verwachten niet genoeg. „Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet”, zei een woordvoerder in een reactie. De voorstanders van Zwarte Piet repten over aantasting van de Nederlandse identiteit en riepen op tot een boycot.

Bij de Bijenkorf werd binnenskamers nog net niet gejuicht. Met de toestroom van steeds meer rijke Chinezen, Arabieren en Russen, die er gewoon in hun eigen taal geholpen worden, zaten ze er al een tijdje met de gewone klant in de maag. Je kon al die voor- en tegenstanders van Zwarte Piet natuurlijk moeilijk bij de deur de toegang ontzeggen, maar ze detoneerden onderhand wel een beetje in de ‘premium experience’, al die dagjesmensen die alleen maar kwamen om een Louis Vuitton-tas te bekijken, of, erger nog, even aan te raken.

De Gouden Klimpiet die niemand wil past prima bij de nieuwe klanten van de Bijenkorf die helemaal niets hebben met die zogenaamde Sinterklaastraditie, maar die wel appelleert aan de oer-Hollandse handelsgeest van u-vraagt-wij-draaien. Goud is niet toevallig de lievelingskleur van Russen en Chinezen die de Vergulde Klimpiet waarschijnlijk als een vriendelijke bevestiging zien dat ze bij de juiste deur naar binnen zijn gelopen.

Voor de gewone consument bleef de V&D over, waar ze wel willen maar niet kunnen. En waar ze intussen waarschijnlijk al druk aan het lobbyen zijn met de redactie van het sinterklaasjournaal om alsjeblieft een tipje van de sluier op te lichten. Hun hele voortbestaan ligt in handen van Dieuwertje Blok.