Bewindvoerders Imtech hopen op overname - zoeken ‘tijd en ruimte’ voor doorstart

In metrostation Vijzelgracht is in mei een roltrap geïnstalleerd van 47 meter, de langste roltrap in de Noord-Zuidlijn. Imtech is verantwoordelijk voor de oplevering alle roltrappen, liften en verlichting. Foto ANP / Remko de Waal

De bewindvoerders van Imtech zoeken naar “tijd en ruimte” om nog tijdens de periode van surseance een doorstart te realiseren van de Nederlandse divisies van de technisch dienstverlener. Dat zei FNV-bestuurder Jan Meeder na een gesprek vanmiddag tussen de bewindvoerders, Imtech-bestuurders en de vakbonden.

Vanochtend zeiden de bewindvoerders tijdens een persconferentie nog te hopen dat er zo snel mogelijk een goed bod wordt gedaan op het bedrijf, zodat de werkgelegenheid bij de verschillende divisies zo veel mogelijk in stand blijft. De eerste koper heeft zich intussen gemeld. Pon Holdings en investeringsmaatschappij Parcom Capital voeren gesprekken over een mogelijke overname van Imtech Marine.

Meeder hoopt dat de bewindvoerder een koper vindt voor alle Nederlandse onderdelen. “Of zo’n koper er is weet ik niet, maar Imtech is een mooi bedrijf.” Volgens Meeder betekent een doorstart “werkgelegenheid voor de meeste mensen. Maar het is logisch dat mensen zich zorgen maken over de toekomst, of ze hun loon doorbetaald krijgen.” De vakbondsman acht de kansen op een doorstart wel reëel. Hij zei vanochtend dat de Nederlandse tak van Imtech voorlopig zo goed mogelijk blijft doordraaien.

Uitstel van betaling

Imtech maakte vanochtend bekend dat het uitstel van betaling heeft aangevraagd. Na vele dagen onderhandelen slaagde het bedrijf er niet in om een akkoord te bereiken met de banken over een extra noodkrediet van 75 miljoen euro. Bewindvoerders Paul Peters en Jeroen Princen praten vanmiddag met de bonden over de ontstane situatie.

Imtech is een technische dienstverlener op het gebied van elektrotechniek, automatisering en werktuigbouw. Er werken in totaal zo’n 22.000 medewerkers in zeven divisies, waarvan 4.000 in Nederland. Imtech bouwt in Nederland onder meer aan de gevangenis Zaanstad en de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de installatie van alle roltrappen, liften en verlichting in de metro.

“Dit is het meest slechte wat je kunt horen”, reageerde Meeder vanochtend. “Uitstel van betaling is meestal voorbode van een faillissement.” Om 14.00 uur vanmiddag gaan de bonden in gesprek met de directie en curatoren.

Hoe nu verder?

De bewindvoerders moeten met de banken onderhandelen over talloze vorderingen, schrijven Teri van der Heijden en Carola Houtekamer vandaag in NRC.

“Ze liggen nu al in de clinch, over extra zekerheden die Imtech vorige week nog gaf als deel van de pre-pack die niet doorging. De bewindvoerders willen dat de banken afstand van die zekerheden doen.

Ook zullen de bewindvoerders op korte termijn extra geld moeten regelen – een boedelkrediet. Imtech heeft geld nodig om te blijven draaien. Bijvoorbeeld om leveranciers te betalen die nu direct contant geld willen zien. Dat geld moet van de banken komen. Dat kan nog wel eens lastig worden.”

Gevolgen voor Noord-Zuidlijn

Ook de gemeente Amsterdam hoopt op een doorstart van Imtech, die betrokken is bij de bouw van de Noord-Zuidlijn. Dat zei verantwoordelijk wethouder Pieter Litjens vanochtend, meldt ANP.

“Ik verwacht niet dat een faillissement nog heel lang op zich laat wachten en dan zal moeten blijken of er een doorstart komt. Aan de hand daarvan kunnen we pas bepalen wat de gevolgen zijn voor de Noord-Zuidlijn.”

Imtech vormt samen met Visser & Smit Bouw het samenwerkingsverband VIA NoordZuidlijn, dat de afbouw van de metrolijn verzorgt. Hiermee is een contract van 300 miljoen euro gemoeid, zei de wethouder. Op dit moment wordt gekeken of het werk elders kan worden ondergebracht en of bepaalde producten door anderen kunnen worden geleverd. Dat is echter nog niet zo makkelijk, zei Litjens volgens het ANP.

Hoe is Imtech zo diep in de problemen geraakt?

Begin 2013 werd duidelijk dat Imtech zeker 100 miljoen euro verliest op de de bouw van een Pools pretpark. Er was fraude in het spel – en niet alleen in Polen. In Duitsland kwam kort daarna een groot boekhoudschandaal aan het licht: valse facturen, weggesluisd geld, een opgepoetste balans. De fraude kostte Imtech honderden miljoenen euro’s. Tegen de lokale topman Klaus Betz – verantwoordelijk voor Polen en Duitsland – heeft Imtech aangifte gedaan en de bedrijfstop in Gouda werd vervangen. Sindsdien maakt Imtech verlies.

En het ging juist zo goed met de lieveling van de beleggers, schrijven Teri van der Heijden en Carola Houtekamer in NRC. Het bedrijf groeide hard door snel achter elkaar buitenlandse bedrijven over te nemen. In 2011 kreeg het bedrijf zelfs het predicaat ‘koninklijk’. De omzet groeide van 3,4 miljard euro in 2007 naar 5,4 miljard euro in 2012 – het jaar voor alle ellende begon.