Duitser van nu heeft humor, is positief gestemd en houdt van wijn

Fijnzinnig, relaxed, creatief en levenslustig. Voilà, het bijgestelde zelfbeeld van de Duitsers. Dat beeld rijst althans op uit het boek Wie wir Deutschen ticken (Hoe wij Duitsers tikken) van de, oorspronkelijk Britse, opiniepeiler YouGov dat vandaag verschijnt. Het gaat om serieus, representatief onderzoek, met een knipoog – want de nieuwe Duitser heeft ook gevoel voor humor: slechts 1 procent van de ondervraagden vond zichzelf humorloos. Dat verrassende rijtje kenmerken gaat verder: 36 procent vindt zichzelf gemoedelijk, 79 procent vindt zichzelf meestal „goed gehumeurd en positief gestemd”. En dan nog iets: de nieuwe Duitser vindt helemaal niet dat hij nuchter is, ja, wel erg betrouwbaar (95 procent) en zelfbewust (87 procent) maar verder een echt emotioneel mens met sterke stemmingswisselingen en verlangen naar intensieve gevoelens: regionaal schommelend tussen 46 procent in Saksen-Anhalt en 31 procent in het koele Mecklenburg-Vorpommern.

Die Welt concludeert dat Duitsland steeds meer lijkt op een Zuid-Europees land, wat het zelfbeeld betreft. Zo zeggen de ondervraagden in meerderheid dat ze meer houden van wijn dan van bier (57 tegen 43 procent). De bieromzet is ook daadwerkelijk een beetje aan het teruglopen, maar nog altijd vijf keer hoger dan die van wijn. Trouwens, worst vindt slechts 15 procent iets typisch Duits. Hitler scoort met 25 procent als typisch Duits fenomeen nog altijd hoger. Waarbij 75 procent vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met het schuldgevoel over het nazi-verleden. En dat is natuurlijk weer heel modern. Het meest Duits vinden Duitsers overigens de Volkswagen (63), Goethe (49 procent) en Angela Merkel (45 procent).

Wat blijft, volgens dit boek, is de Duitse Angst. Hoewel die vaak betrekking heeft op persoonlijke calamiteiten (72 procent), vreest 58 procent oorlog of de vernietiging van het milieu. En 31 procent denkt met een angstig gevoel over zijn toekomst. Zelfs 27 procent kan van angst niet slapen.