Imtech houdt ‘alle opties’ open, maar zoveel zijn dat er niet meer

Imtech slaagt er maar niet in een krediet van 75 miljoen euro los te weken. De nood wordt zo steeds groter.

Door onder andere het faillissement van de Duitse tak van Imtech, met hoofdkantoor in Hamburg, verkeert het Nederlandse installatiebedrijf in grote problemen. Foto DANIEL BOCKWOLD / EPA

Vanochtend in de laatste aflevering van het persberichtenfeuilleton van Imtech: de aankondiging van het einde.

Installatiebedrijf Imtech is er na een lang weekeinde onderhandelen niet uitgekomen met zijn financiers over extra noodkrediet van 75 miljoen euro. Vorige week stond er in de persberichten dat de gesprekken „nog niet” tot een akkoord hadden geleid, bevestigt de woordvoerder. Nu is dat gewoon „niet”.

Het bedrijf meldt ook dat het probeert „zoveel als mogelijk van de groep te behouden”. Imtech overweegt „alle opties”, zegt de woordvoerder, maar wil verder niks kwijt over de aard van die overwegingen. Daarbij komt dat Imtech wellicht niet meer zoveel te beslissen heeft. Het zijn de financiers, die ook deels aandeelhouder zijn, die nu besluiten over de toekomst van het bedrijf.

Hoe slecht is deze zoveelste summiere update? Slecht. Imtech hoeft nog geen uitstel van betaling aan te vragen, zegt de woordvoerder. Maar de optie ‘doorgaan in dezelfde vorm’ lijkt gezien het bericht niet meer op tafel te liggen .

Een optie die overblijft is dat Imtech in hoog tempo goedlopende onderdelen verkoopt om aan geld te komen. De Scandinavische tak en de scheepsbouwtak lopen bijvoorbeeld nog redelijk. De vraag is of Imtech genoeg tijd heeft voor zo’n verkoopproces, zegt beursanalist Edwin de Jong van SNS Securities. „De financieringsbehoefte van het bedrijf neemt elke dag toe. Leveranciers zien ook wel hoe het gaat, die zullen per direct betaald willen krijgen.”

De andere optie, die steeds dichterbij komt, is een faillissement gevolgd door een doorstart. Dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de werknemers, die niet weten of ze bij Imtech kunnen blijven werken, en onder welke voorwaarden.

Het heeft ook gevolgen voor de projecten waar Imtech in zit. Imtech bouwt in Nederland onder meer aan de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro en de gevangenis Zaanstad. Wat er gebeurt met een project als één van de bouwers failliet gaat, hangt af van het contract. Als er sprake is van meerdere bouwers, kan een andere partner het werk overnemen. Zo deed bouwer Ballast Nedam laatst de belangen in twee projecten grotendeels over aan concurrent Strukton. Ook kan het werk opnieuw worden aanbesteed aan een derde externe partij. In het geval van Imtech zouden dat installateurs en technische dienstverleners als TBI, Cofely of Unica kunnen zijn.

Uiteindelijk komt een klus altijd wel af. Maar vaak tegen hogere kosten en met vertraging. In Duitsland maken ze zich al hardop zorgen. Afgelopen donderdag vroeg de Duitse dochter van Imtech faillissement aan. Meteen zei Karsten Mühlenfeld, manager van de nieuwe luchthaven van Berlijn, problemen te verwachten. Imtech legt er onder meer de klimaatsystemen aan. De afbouw van het vliegveld, die al jaren uitloopt, zou door het faillissement nóg meer vertraging oplopen.