Google wil nu echt van goedkope smartphone een succes maken

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Vijftig dollar voor een Android-smartphone met alles er op en er aan? Klinkt als een goede deal. Toch wil de Android One van Google niet echt aanslaan. Maar Google geeft niet op en wil van de goedkope telefoon in India een succes maken, schrijft de Financial Times.

In het verleden kampte Google met problemen met de levering van de telefoons, die in China gemaakt worden. Daar komt verandering in, belooft Rajan Anandan, de baas van Google in Azië. De goedkope telefoon is belangrijk voor Google om de 500 miljoen Indiërs voor zich te winnen die tussne nu en 2017 een smartphone en internet willen.

Fast food snel bezorgd is de rage  in China

Een lekkere hamburger bij je thuis bezorgd? Op de bank met een bak gefrituurde kip? In China is het voor fast foodrestaurant absoluut noodzakelijk om thuis te leveren. Langs was dat het domein van grote ketens als McDonald’s en Yum Brands (KFC, Pizza Hut). Nu gaan internetbedrijven als Tencent en Alibaba zich er ook mee bemoeien, schrijft The Wall Street Journal.

Waarom? Omdat er veel geld mee te verdienen is. Vorig jaar werd er voor 15,7 miljard dollar eten bezorgd in China, 54 procent meer dan in 2013, meldt onderzoeksbureau iResearch. Grote bedrijven als Alibaba en Tencent bezorgen het eten niet zelf. Ze kiezen er voor te investeren in start-ups. Tencent investeert in Ele.me en Alibaba in Koubei en Meituan. Alibaba is van plan meer dan een miljard dollar in de diensten te stoppen.

Japanse bedrijven willen graag slim blijven

Eenderde van Japanse bedrijven is van plan recordbedragen uit te geven aan onderzoek en ontwikkeling. Dat meldt de Nikkei Asian Review op basis van een peiling onder 328 belangrijke Japanse bedrijven. Door meer geld in onderzoek te stoppen, hopen Japanse bedrijven hun internationale concurrentie achter zich te houden.

In totaal hebben de bedrijven (technologie, auto-industrie, farmaceutische industrie) plannen liggen om voor circa 90 miljard euro geld uit te geven aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Toyota, Honda en Nissan willen het meest spenderen. Ook zoeken de Japanse bedrijven vaker samenwerking met buitenlandse universiteiten (China, Singapore, Thailand) om nieuwe, betere en slimmere technologie te ontwikkelen.