Dit valt er op tijdens de grootste gamebeurs van Europa

Foto Reuters

De grootste gamebeurs van Europa is nu aan de gang in Keulen: de Gamescom. Op de beurs komen zo’n 350.000 liefhebbers van games. Wat valt er op?

https://www.youtube.com/watch?v=WDo6ejSo9EM

1. Minder bloot

Traditioneel onderdeel van de gamerskermis is de inzet van hostessen of – in het jargon van gamers – ‘booth babes’. Die waren de voorbije jaren nogal bloot.

Dit jaar is dat ineens voorbij. De industrie lijkt te hebben geleerd van de heftige discussies die sinds twee jaar woeden over diversiteit in games. Die gaan over de cultuur en onderwerpkeuze van games en gaming (die voornamelijk op jonge blanke mannen is toegesneden) versus het toegenomen aantal vrouwen dat computerspellen speelt.

2. Hologrammen

Gaat het om nieuwe technologie, dan krijgt virtual reality de meeste aandacht. Maar de ‘skibrillen’ met 3D-projecties zijn niet de enige manier waarop de industrie probeert te innoveren. Gamestudio’s werken ook met apparatuur die de kijkrichting van onze ogen volgt (eye-tracking) en vertaalt naar bewegingen op het scherm: je kunt dan zonder gebruik van je handen gamen.

Aanbieders van mobiele games kijken naar wat je met de Apple-Watch kunt doen, in combinatie met spelen op een tablet of telefoon. De echte science fiction zat ergens in een panelgesprek verstopt: wat te denken van het projecteren van hologrammen vanuit een bril, direct op het netvlies?

3. Digitale ruilkaartjes

Hoe je je spel moet verkopen is een hele puzzel. Mobiele games worden in drie smaken verkocht: als ‘premium’-aankoop (in één keer betalen), als ‘free2play’-game met micro-betalingen en als gratis spel vol advertenties. Daar gaat naar verwachting binnen een half jaar een vierde smaak bij komen: abonnementsmodellen à la Spotify en Netflix zijn in de maak.

Innovatief is dat niet, eerder het slim toepassen van modellen die in andere markten hun nut al bewijzen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een nieuw Nintendo-product dat ouders veel geld gaat kosten. De razend populaire spellenreeks Animal Crossing krijgt kartonnen verzamelkaartjes die via een chip met het spel communiceren: houd een kaartje tegen je computer en er verschijnt een nieuw item in het spel. De kaartjes worden verkocht in pakjes van vier en zijn te ruilen met vrienden.

4. Data-discussie

Iedereen moet aan de game analytics – het analyseren van spelersgedrag met specialistische software – zeggen de goeroes van deze industrie. Alleen weten we niet altijd precies wat we meten, zei specialist Dmitri Williams tijdens een lezing. We interpreteren data uit games, maar omdat er zoveel complexe berekeningen door elkaar lopen, begrijpen we niet altijd hoe we op die data uitkomen. De discussie over de waarde van marketing zal dus nog wel even doorgaan.

De Gamebeurs Gamescom duurt nog tot en met zondag.