Pittige levensstijl is misschien beter dan dagelijks Spaanse peper

Voortaan dagelijks een Spaanse peper in je eten en de kans om dood te gaan is het komende jaar tien procent gedaald. Prachtig zomernieuws. Vooral de Engelse media brachten het afgelopen week enthousiast. Pittig eten combineert nu eenmaal fantastisch met een verkoelend stukje komkommer.

Er is Chinees onderzoek, gepubliceerd in The BMJ. Daaruit blijkt dat mensen die 6 of 7 dagen van de week gepeperd eten over een periode van ruim 7 jaar een 14 procent lagere sterftekans hadden dan mensen die minder dan eenmaal per week pittig gekruid eten. Spaanse peper was het favoriete kruid van de bijna 500.000 deelnemende Chinezen.

Maar leefden de mensen met een vaak brandende keel echt langer door die pepers? Of is er iets anders? Die peper is misschien alleen maar een signaal voor ander eet- en leefgedrag.

Dat is waar de onderzoekers zelf voor waarschuwen, waar een commentator in The BMJ voor waarschuwt en waar een redacteur van The BMJ in een derde stuk in het tijdschrift ook nog eens voor waarschuwt. Er is weliswaar een verband aangetoond tussen langer leven en vaak peper eten, maar dat wil nog niet zeggen dat de pepers daar de oorzaak van zijn.

De Chinese onderzoekers schrijven zelf dat in de Chinese keuken bij de verwerking van peper veel olie wordt gebruikt. Dus misschien zijn het wel de onverzadigde vetzuren. En dat mensen bij pittig eten ook graag koolhydraatrijk voedsel eten, zoals rijst, om te blussen. Het kan dus zijn dat de pepereters meer olie, of meer koolhydraat eten. Het kan nog alle kanten op. En: „hoewel Spaanse peper het meest gebruikte kruid was door onze onderzoekspopulatie, neemt het gebruik van andere kruiden meestal ook toe als mensen veel pepers gebruiken”. Dus misschien is het uiteindelijk geelwortel waar de pepereters langer door leven.

„Het grootste probleem is dat een voedingsgewoonte nauw verbonden is met veel andere dingen die de gezondheid beïnvloeden”, vindt BMJ-redacteur Elizabeth Loder tenslotte.

Maar daar hebben de media in komkommertijd geen boodschap aan. The BMJ plaatste het artikel overigens ook prominent bovenaan haar websitepagina en illustreerde het nieuws met een uit rode pepers samengesteld hartje.