Coach Kelly is watching you

Een online sportcoach wijst de weg in sportschool, supermarkt en huiskamer. Op afstand controleert de trainer alles. „Waar ben je?”

Na de zoveelste keer afvallen en weer aankomen, is Friezin Bianca Schrader (40) het zat. Het moet maar eens klaar zijn met dat gejojo. Op het internet zoekt ze naar een persoonlijke coach. Al snel stuit ze op Personal Body Plan (PBP), aanbieder van online trainers. Schrader: „Ik had hier nog nooit van gehoord, maar zo vreemd klonk het online-aspect niet. Met vriendinnen whatsapp ik tegenwoordig ook meer dan dat ik ze zie.”

Een maand later wordt Bianca – toen 84 kilo, 112 cm heupen, 90 cm taille, vooral ontevreden met haar buik – voorgesteld aan Coach Kelly: haar coach voor het komende half jaar. Coach Kelly is een mens van vlees en bloed, maar voor haar deelnemers blijft ze een naam op het scherm.

Steeds meer mensen laten zich door een online trainer onder handen nemen. PBP, dat in 2012 online ging, wil niet zeggen hoeveel leden ze hebben, wel dat er inmiddels 65 werknemers zijn, waarvan 55 coaches. Fitmo is een internationale app van Nederlandse bodem voor het vinden van een online coach (je kunt ook een coach in Boston kiezen). De app bestaat sinds vorige zomer en het ledenbestand is sindsdien elke week met zeven procent gegroeid. Het zijn er nu bijna 600. Op het web zijn ook kleinere aanbieders te vinden, zoals Train4life en Thuis-trainen.

„Mensen vinden het fijn om aan zichzelf te werken en het is steeds minder vreemd om daar hulp bij te vragen”, zegt Tom Barten, oprichter van PBP. Maar kan Coach Kelly online hetzelfde klaarspelen als een personal coach in de sportschool die zijn cliënt fysiek staat op te wachten? Het digitale contact trekt mensen juist over de streep, denkt Barten. „Doordat het iets anoniems heeft, durven deelnemers alles te zeggen.” Bij deelnemer Schrader werkt dit zeker zo: „Online vertel ik makkelijker persoonlijke dingen aan mijn coach. Die eerlijkheid helpt om mijn gedrag echt te veranderen.”

Er is nog een verschil. „Wij hebben een heel team van experts op het gebied van voeding, sport en gedragsverandering”, zegt Barten (die vijf jaar geleden nog in een sportschool werkte). „Zij zijn continu op de hoogte van de laatste onderzoeken en geven deze kennis door aan de coaches. Daar kan één trainer in de sportschool nooit tegenop boksen.” Mensen willen het liefst trucjes horen om snel af te vallen, zegt Barten. „Maar dat werkt dus niet. Het gaat om de combinatie van gedrag, voeding, training en herstel.”

Geeft niks

Bianca Schrader valt in de eerste acht weken tien kilo af. Maar wat nog belangrijker is: na het goede resultaat valt ze niet terug in haar oude patroon. Coach Kelly houdt haar via de chat bij de les: ze moet haar eetporties controleren (minder pasta, aardappels, brood en snoepgoed) en gemiddeld vier keer per week naar de sportschool. „Dat is inderdaad best lastig te combineren met een gezin en een kantoorbaan”, zegt Schrader. „Op zaterdag moet mijn zoontje van zeven dus maar gewoon mee. Dan speelt hij wat met een iPad of een bal.”

In de sportschool bekijkt ze op haar telefoon de filmpjes van de sportoefeningen die ze van Coach Kelly moet uitvoeren. Ze bericht haar na afloop meteen wat ze heeft gedaan en hoe het is gegaan. Ook uploadt ze elke avond precies wat ze heeft gegeten. Om de vier weken stuurt ze een foto van haar lichaam. Vragen mag ze onbeperkt stellen, Kelly geeft altijd binnen 24 uur antwoord. Schrader: „Als ik vroeger iets ongezonds at, ging ik daarna uit schuldgevoel helemaal los. Nu schrijft Kelly me: geeft niks, ga gewoon weer door met je plan.”

Maar online blijft online. Een digitale coach zal zijn trainee nooit aan zijn oren naar de sportschool sleuren. „Onze coaches zien het als een deelnemer een paar dagen niet online is geweest”, zegt Barten. Ze beginnen met een berichtje, dan een belletje: waar ben je?” Volgens Barten heeft PBP niets aan slapende leden, zoals de sportschool. „We willen het resultaat tonen op sociale media.” PBP vraagt leden om een foto van voor en na een half jaar te delen op de website en Facebook. Veel mensen moeten er misschien niet aan denken om in hun ondergoed voor iedereen te kijk te staan, maar Bianca Schrader vond het „een compliment” dat ze haar vroegen.

Fitmo vraagt klanten toestemming om de data van hun sportactiviteiten door te sturen naar de trainer. Er zijn steeds meer mogelijkheden om die data te verzamelen. Een fitnessbandje om de pols kan bewijzen dat het rondje park écht is gelopen. De Apple Watch meet makkelijk de hartslag. Zo kan de coach alles controleren. Gaat dit niet een beetje ver? Steijn Pelle van Fitmo: „We sturen die data alleen door naar de trainer. We doen er verder niets mee. Het is net als bij Airbnb: ons werk is gebaseerd op het vertrouwen dat mensen in elkaar hebben.”

Bianca Schrader – inmiddels 70 kilo, 96 cm heupen en 75 cm taille – ligt er niet wakker van dat iemand die ze nog nooit heeft ontmoet haar maten bijhoudt. Ze heeft voor een half jaar bijgetekend. „Strakker in je vel zitten werkt verslavend.”