De Netflix voor concerten komt naar Nederland

Beeld: Jukely

Voor een lage prijs onbeperkt kijken naar opkomende bands. Via de app Jukely kunnen gebruikers voor een vast bedrag per maand zo vaak ze willen naar popconcerten. Begin juni werd de dienst in Londen gelanceerd, maar Jukely komt binnenkort ook naar Amsterdam, Berlijn en Parijs. “Er zijn serieuze plannen, maar een officiële lanceerdatum is nog niet vastgesteld”, aldus een woordvoerder.

De app – ‘Netflix voor concerten’ genoemd – komt uit de Verenigde Staten. Softwareontwikkelaar en concertpromotor Bora Celik merkte dat weinig mensen naar een concert gaan om nieuwe bands te ontdekken. In november 2014 lanceerde hij met een vriend Jukely Unlimited. Voor 25 dollar per maand is de concertdienst te gebruiken in twaalf Amerikaanse steden, voor 25 pond in Londen.

Elke ochtend worden de beschikbare concerten weergegeven voor de komende drie dagen. Gebruikers kunnen zichzelf op de gastenlijst zetten, mits er nog kaarten beschikbaar zijn. Populaire acts zijn vaak snel uitverkocht vanwege het beperkt aantal kaarten. “Dat is ook niet het doel van de dienst”, zegt de woordvoerder.

“Bekende acts komen voorbij, maar Jukely is er vooral om nieuwe artiesten te ontdekken.”

Investering van 10 miljoen

Tot nu toe werd al meer dan 10 miljoen euro geïnvesteerd in de dienst, onder andere door de Zweed Pär-Jörgen Pärson en Amerikaan Hany Nada, die ook in Spotify en SoundCloud investeerden. Het aantal samenwerkingen, nu met 450 promotors en 500 zalen in totaal, blijft groeien.

Op Jukely’s website worden al concerten van Amsterdamse podia aangeboden, zoals de Melkweg, Paradiso, Sugarfactory en North Sea Jazz Club. De podia zijn verbaasd en niet door het bedrijf gecontacteerd. De Melkweg is als enige in gesprek met Jukely, bevestigt de woordvoerder van De Melkweg: “Maar concrete afspraken over concerten bestaan nog niet.” De Melkweg en Sugarfactory staan positief tegenover een abonnement, andere podia zijn terughoudend.

In de Randstad bestaan al wat culturele abonnementen, zoals de Indiestadpas voor poppodium Paradiso, Subbacultcha voor alternatieve concerten in verschillende steden, en de We Are Public-pas voor 30 Amsterdamse culturele evenementen per maand. Maar één pas voor alle muziekpodia is nieuw. Jukely is optimistisch over de werking. Het aantal gebruikers geeft het bedrijf niet vrij, maar abonnees gaan gemiddeld twee tot drie keer per maand naar een concert. 70 Procent ziet artiesten die ze daarvoor niet kenden.