China spendeert 130 miljard euro om beursval te stoppen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

En wij denken veel geld aan Griekenland te hebben uitgegeven. China heeft de afgelopen twee maanden ruim 130 miljard euro gespendeerd aan het stutten van de aandelenkoersen. Dat heeft zakenbank Goldman Sachs berekend, schrijft de Financial Times.

Klinkt veel, 130 miljard, maar het betekent ook dat de Chinese overheid slechts de helft heeft uitgegeven van een zak geld die beschikbaar was gesteld om kalmte te creëren op de beurzen. Officieel heeft de Chinese regering niet bekendgemaakt hoeveel geld er beschikbaar is, maar Goldman Sachs heeft op basis van lokale mediaberichten het getal bij elkaar gepuzzeld.

Heftig familievete om leiding Lotte te bemachtigen

In Nederland is Lotte een populaire meisjesnaam, maar in Azië is het een van de grootste zakenimperiums. Van supermarkten, tot verzekeringen overal in Azië kom je het Zuid-Koreaanse bedrijf tegen. Er woedt momenteel een felle ruzie tussen de 92-jarige oprichter Shin Kyuk-ho en twee van zijn zoons over wie het bedrijf zal leiden in de toekomst. Dat schrijft The Wall Street Journal.

Lang werd gedacht dat Shin zijn oudste zoon de zaak wilde laten overnemen. Toen kregen de twee ruzie een leek een jongere zoon in de gratie. Eind vorige maand ontsloeg Shin dan weer alle bestuurders inclusief zijn jongere zoon. Kennelijk had hij het bijgelegd met zijn oudste zoon.

Zuid-Korea smult van het drama, schrijft de zakenkrant. Maar voor Azië is het probleem illustratief voor een trend. Azië kent veel belangrijke familiebedrijven. Driekwart van de grootste familiebedrijven wereldwijd komt uit Azië. Bij die familiebedrijven blijven de oprichters lang aan de macht en staan nu voor de vraag: hoe nu verder. Niet alleen bij Lotte, ook bij het bedrijf van de Hongkongse zakenman Li Ka-shing (eigenaar in Nederland van onder meer Kruidvat) begint de leeftijd, 87 jaar oud, te dringen. Hetzelfde geldt voor de 85-jarige topman van Suzuki, Omasu Suzuki.

Waarom huurauto’s zo populair zijn in China

Je zou zeggen: auto’s zijn statussymbolen dus zo veel mogelijk Chinezen willen, als zij geld hebben, een auto kopen. Blijkt toch niet zo te zijn, schrijft Bloomberg. Veel Chinezen kiezen er juist voor een auto te huren. Volgens onderzoek van adviesbureau Roland Berger is de markt voor autoverhuur zo’n 4 miljard dollar waard en zal die met 20 procent per jaar groeien tot en met 2018.

Hoe dat komt? Nummerborden. Bloomberg beschrijft hoe een nummerbord tienduizend dollar kost in een grote stad als Shanghai, in een poging van het stadsbestuur om de drukte op de wegen tegen te gaan. En taxichauffeurs rijden als gekken, zegt een geïnterviewde vrouw. Zij kiest er dus voor om een auto te huren.