Het houdt niet op voor Uber: dit zijn z’n drie vijanden

Foto Reuters

Het lijkt lekker rustig hè, rond Uber. Maar dat is in Nederland. Wereldwijd blijft het bedrijf verwikkeld in allerlei gevechten - zoals vandaag in de VS bij een rechtszaak van Uber-chauffeurs. Vorige week werd het bedrijf na een nieuwe investering gewaardeerd op 51 miljard dollar; de hoogste waardering voor zo’n jong bedrijf ooit.

Het nieuwe geld dat Uber binnenkrijgt zal het vooral gebruiken om zijn tegenstanders te overwinnen. En dat zijn er nogal wat.

1. Chauffeurs

Om te beginnen vandaag, in San Francisco: een groepsrechtszaak van chauffeurs tegen Uber. De chauffeurs die voor Uber rijden willen als gewone werknemers worden behandeld. Uber ziet hen als zelfstandig ondernemers die hun diensten simpelweg tegen een commissie aanbieden via het Uber-platform. Ontslagvergoedingen of sociale premies? Die betaalt Uber dus niet.

Het is een zaak over het Amerikaanse arbeidsrecht, dus de gevolgen voor Nederlandse Uber-chauffeurs, die ook zelfstandigen zonder personeel (zzp’er) zijn, zullen niet direct merkbaar zijn. Maar op termijn kan de uitspraak wel veel betekenen voor hoe Uber, en andere bedrijven die on-demand-diensten aanbieden, met hun ‘werknemers’ omgaan.

2. Concurrentie

Maar toch zo’n miljardenwaardering - blijkbaar hebben beleggers vertrouwen in Ubers markt. Er zijn dan ook genoeg concurrenten in het online ritten bestellen gestapt. Didi Kuaidi (geschatte marktwaarde 15 miljard dollar) bijvoorbeeld, in China. Dat kreeg vorige maand een investering van 2 miljard dollar.

Uber houdt met een schuin oog Google in de gaten. Die twee bedrijven hebben een curieuze relatie: Googles investeringstak is een van de eerste investeerders in Uber, Uber werkt nauw samen met Google Maps. Maar tegelijkertijd werkt Google aan een eigen taxi-app.

Pikant: een van de investeerders in de laatste ronde is Microsoft, een grote rivaal van Google. Ook wordt Uber veelvuldig genoemd als mogelijke kandidaat om het Nederlandse TomTom over te nemen. Als Uber TomToms kaarten kan gebruiken, heeft het die van Google niet meer nodig.

3. Wetgevers

En dan zijn er nog de spanningen van Uber rond de bestaande taxiwetten. In Nederland spreekt later dit jaar een rechter zich definitief uit over of de dienst Uberpop, met particuliere chauffeurs, inderdaad illegaal is, zoals de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport al langer zegt.

Twee weken geleden vroeg een Spaanse rechter aan het Europese Hof van Justitie duidelijkheid te geven over Uber. Hij wil dat een Europese rechter bepaalt of Uber een transportdienst is of een internetdienst: dat maakt veel uit voor de wetten waaronder het bedrijf valt. Ook in Frankrijk, Zuid-Korea, Duitsland en Canada lopen nog rechtszaken van overheden tegen het bedrijf.