Online supermarkt zet in op gratis bezorging en laagste prijs

De nieuwe online supermarkt Picnic gaat boodschappen gratis thuisbezorgen. „Stad voor stad gaan we het land in.”

Thuisbezorging van boodschappen door online supermarkt Picnic. Foto ANP Foto Piroschka van de Wouw / ANP

Kleding, schoenen, wasmachines, een complete zithoek – wat bestellen consumenten tegenwoordig niet online? Nou, boodschappen. Slechts 1,5 procent van de levensmiddelen wordt via internet gekocht.

Daar wil de nieuwe online supermarkt Picnic verandering in brengen, zo werd gisteren bekend. Picnic gaat boodschappen gratis thuisbezorgen en biedt een laagsteprijsgarantie.

De afgelopen jaren is de markt voor online boodschappen in Nederland fors gegroeid. Dan gaat het vooral om afhaalpunten waar consumenten hun online bestellingen zelf ophalen. Dat kan zowel bij een balie in een supermarkt als bij een drive-through waar je de auto nauwelijks uit hoeft.

Uit onderzoek van dataleverancier Syndy bleek vorige maand dat het aantal ‘pick-up points’ in amper twee jaar tijd met 680 procent is gegroeid. In januari 2013 waren het er 45, eind vorig jaar ruim 350. En deze ontwikkeling gaat in hoog tempo door.

Marktleider Albert Heijn heeft 44 afhaalpunten. De klanten van ah.nl – dat zijn zowel particulieren als bedrijven – bestelden vorig jaar gemiddeld 74 producten per keer, voor 139 euro.

Jumbo, de één na grootste supermarktketen van het land, opende de afgelopen maanden drie tot vijf afhaalpunten per week. Eind augustus gaat Jumbo’s honderdste afhaalpunt open.

Maar vlak ook de kleinere spelers niet uit. Spar heeft al 110 winkels waar klanten online kunnen bestellen. Zij kunnen hun aankopen in de winkel ophalen of laten thuisbezorgen. Ook Deen, Hoogvliet en Coop hebben ieder tientallen afhaalpunten.

Maandagmiddag of vrijdagavond

Supermarkten openen al die pick-up points vast omdat de klant erop zit te wachten? Niet dus. Volgens Syndy geven veruit de meeste consumenten, 80 procent, de voorkeur aan thuisbezorging. Zij zouden er 4 euro voor over hebben. Het zijn de supermarkten zélf die afhaalpunten prefereren, omdat die minder investeringen vergen.

Klanten die gebruik maken van afhaalpunten moeten hier meestal voor betalen. Bij AH is dat 0 tot 3,95 euro, afhankelijk van het moment in de week. Bij Jumbo variëren de kosten van 0 tot 3,50 euro. „Op maandagmiddag is het voordeliger dan op vrijdagavond, wanneer veel mensen boodschappen voor het weekend ophalen”, legt een woordvoerder uit.

Voor thuisbezorgen (minimum bestelling à 70 euro) rekent AH maximaal 12,95 euro. Jumbo bezorgt nog niet aan huis – al zei de financieel directeur onlangs dat dat geen jaren meer op zich laat wachten.

Nieuwkomer Picnic zal zich uitsluitend richten op thuisbezorging. Klanten moeten voor minimaal 25 euro bestellen en betalen via een app.

Het idee ontstond drie jaar geleden bij internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Ongeveer een jaar later sloten Michiel Muller en Bas Verheijen, voormalig marketingdirecteur van AH en C1000, zich aan.

Muller is geen onbekende: hij richtte Tango, een keten van onbemande benzinestations, en Route Mobiel, een tegenhanger van de ANWB, op. Hij is in te huren voor lezingen en laat zich aanprijzen als specialist in „het openbreken van markten”.

En dat is precies wat hij met Picnic van plan is. Er zit veel potentie in online boodschappen, zegt hij, zeker als je de dienst gratis maakt én de laagste prijzen garandeert. Het online aandeel van de totale levensmiddelenmarkt zal groeien tot 5 procent.

Om de dag een busje

In Nijkerk heeft Picnic een distributiecentrum gebouwd. Daarnaast heeft het bedrijf elektrische busjes laten ontwikkelen. Muller: „We wilden geen gewone vrachtauto’s, maar zijladers die emissievrij rondrijden. De bezorger hoeft alleen een zeiltje aan de zijkant omhoog te gooien en hij kan de krat eruit pakken. Daardoor is onze levertijd aan de deur minder dan de helft van wat gebruikelijk is.”

Klanten hoeven ook niet onnodig lang te wachten, vervolgt Muller. „De busjes rijden om de dag door je straat. De klant kiest gewoon welke rit hem die week het best uitkomt.” Tot op een half uur nauwkeurig weet de klant hoe laat zijn boodschappen komen.

Bij de inkoop trekt Picnic op met supermarkt Boni, die is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. „We maken gebruik van Boni’s inkoopvoordeel”, zegt Muller. Hoeveel er is geïnvesteerd in Picnic wil hij niet zeggen. Maar: „Je moet eerder in miljoenen denken dan in een paar ton. De kost gaan duidelijk voor de baat uit.”

Eind september gaat Picnic van start in Amersfoort, waar het heeft getest met 150 klanten. Muller: „Daarna gaan we stad voor stad het land in.” Aan welk tempo hij denkt, wil hij niet zeggen. „Maar met alleen Amersfoort wordt Picnic nooit winstgevend.”