Kleding, schoenen, wasmachines, een complete zithoek – wat bestellen consumenten tegenwoordig niet online? Nou, boodschappen. Slechts 1,5 procent van de levensmiddelen wordt via internet gekocht.
Daar wil de nieuwe online supermarkt Picnic verandering in brengen, zo werd gisteren bekend. Picnic gaat boodschappen gratis thuisbezorgen en biedt een laagsteprijsgarantie.
De afgelopen jaren is de markt voor online boodschappen in Nederland fors gegroeid. Maar dan gaat het vooral om afhaalpunten waar consumenten hun online bestellingen zelf ophalen. Dat kan zowel bij een balie in een supermarkt als bij een soort tankstation waar je doorheen rijdt en nauwelijks de auto uit hoeft.
Uit onderzoek van dataleverancier Syndy bleek vorige maand dat het aantal ‘pick-up points’ in amper twee jaar tijd met 680 procent is gegroeid. In januari 2013 waren het er 45, eind 2014 ruim 350. En deze ontwikkeling gaat in hoog tempo door.
Marktleider Albert Heijn heeft 44 pick-up points. De klanten van ah.nl – dat zijn zowel particulieren als bedrijven – bestelden vorig jaar gemiddeld 74 producten per keer, voor 139 euro.
Jumbo, de een-na-grootste supermarktketen van het land, opende de afgelopen maanden drie tot vijf afhaalpunten per week. Eind augustus gaat Jumbo’s honderdste afhaalpunt open.
Maar vlak ook de kleinere spelers niet uit. Spar heeft al 110 winkels waar klanten online kunnen bestellen. Zij kunnen hun aankopen in de winkel ophalen of laten thuisbezorgen. Ook Deen, Hoogvliet en Coop hebben ieder tientallen afhaalpunten.
Maandagmiddag of vrijdagavond
Supermarkten openen al die pick-up points vast omdat de consument erop zit te wachten. Niet dus. Volgens Syndy geeft de overgrote meerderheid van de consumenten, 80 procent, de voorkeur aan thuisbezorging. Zij zouden bereid zijn hier vier euro voor te betalen. Het zijn de supermarkten zélf die afhaalpunten prefereren, omdat dat minder investeringen vergt.
Klanten die gebruikmaken van de pick-up points moeten hier meestal voor betalen. Bij AH kost zelf afhalen nul tot 3,95 euro, afhankelijk van het moment in de week. Bij Jumbo variëren de kosten van nul tot 3,50 euro. „Op maandagmiddag is voordeliger dan op vrijdagavond, wanneer veel mensen de boodschappen voor het weekend ophalen”, legt een woordvoerder uit.
Voor thuisbezorgen rekent AH maximaal 12,95 euro. Jumbo bezorgt nog niet aan huis, al zei de financieel directeur onlangs dat dat geen jaren meer op zich laat wachten.
Picnic gaat zich uitsluitend richten op thuisbezorging. Klanten bestellen en betalen via een app.
Het idee ontstond drie jaar geleden bij internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Ongeveer een jaar later sloten Michiel Muller en Bas Verheijen, voormalig marketingdirecteur van AH en C1000, zich aan.
In Nijkerk heeft Picnic een distributiecentrum gebouwd. Daarnaast heeft het bedrijf elektrische busjes laten ontwikkelen. Muller: „We wilden geen gewone vrachtauto’s, maar zijladers die emissievrij rondrijden. De bezorger hoeft alleen een zeiltje aan de zijkant omhoog te gooien en hij kan de krat eruit pakken. Daardoor is onze levertijd aan de deur minder dan de helft van wat gebruikelijk is.”
Om de dag een busje door de straat
Klanten hoeven ook niet onnodig lang te wachten, vervolgt Muller. „De busjes rijden om de dag door je straat. De klant kiest gewoon welke rit hem die week het best uitkomt.” Tot op een half uur nauwkeurig weet de klant hoe laat zijn boodschappen komen.
Bij de inkoop trekt Picnic op met supermarkt Boni, die is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. „We maken gebruik van Boni’s inkoopvoordeel”, zegt Muller. Hoeveel er is geïnvesteerd in Picnic wil hij niet zeggen. Maar: „Je moet eerder in miljoenen denken dan in een paar ton. De kosten gaan duidelijk voor de baten uit.”
Eind september begint Picnic in Amersfoort, waar het heeft proefgedraaid met 150 testklanten. Muller: „Daarna gaan we stad voor stad het land in.” Aan welk tempo hij denkt, wil hij niet zeggen. „Maar met alleen Amersfoort wordt Picnic nooit winstgevend.”