Logistieke start-up Flexport krijgt investering van 18 miljoen euro

Beeld Flexport

Je zal er misschien zelf ook wel eens over nadenken: zeg ik mijn veilige baan op voor een start-upavontuur? Voor de Nederlander Sanne Manders (38) heeft die gok prima uitgepakt. Manders zegde anderhalf jaar geleden een goede baan op bij adviesbureau Boston Consulting Group en verhuisde naar Silicon Valley om samen met een Amerikaanse compagnon het bedrijf Flexport op te richten.

Vandaag maakt dat een nieuwe investeringsronde bekend van 20 miljoen dollar (18 miljoen euro), met als belangrijkste investeerder Peter Thiel: een van de sterren van Silicon Valley. Thiel richtte betalingsdienst PayPal op, was een van de allereerste investeerders in Facebook en is mede-oprichter van data-gigant Palantir.

De start-up, die internationaal vrachtvervoer op een nieuwe digitale manier aanbiedt, zat al in de beroemde start-upversneller Y Combinator, bekend van bedrijven als Airbnb, Dropbox en Reddit. Eerder kreeg Flexport een investering van bijna 7 miljoen dollar van onder meer de investeringstak van Google.

Kantoor in Nederland

Met de nieuwe geldinjectie wil Flexport meer personeel aannemen en internationaal gaan uitbreiden. Het bedrijf wil binnen een jaar ook in Nederland een kantoor openen.

“Dat ligt voor de hand met mijn achtergrond, en Nederland is sowieso een land met grote logistieke sector.”

Wat doet Flexport? Het laat bedrijven internationaal vrachtverkeer online afhandelen. Het bedrijf koopt ruimte in op schepen en vliegtuigen, die ze vervolgens vullen met vrachten van opdrachtgevers. De start-up controleert de leveringen en financiering digitaal, helpt bij de douane-afhandeling en laat klanten zendingen live over de wereld volgen.

Blauwe Nike Air Maxes

“Wij kunnen Nike bijvoorbeeld laten weten waar al zijn blauwe Nike Air Maxes zijn, en zo’n bedrijf snel laten kiezen voor de beste vorm van transport naar zijn winkels”, zegt Manders. Persbureau Bloomberg omschreef Flexport eerder dit jaar als ‘de Uber voor de oceanen’, al vindt Manders die vergelijking niet prettig. “Omdat tegenwoordig bijna elke start-up beweert ‘de Uber van iets’ te zijn.”

Het bedrijf doet in feite hetzelfde als wat grote vrachtvervoerders als UPS, Kuehne + Nagel, DB Schenker en Panalpina al jaren doen, alleen dan digitaler. En Flexport heeft niet alleen concurrentie van de oude machthebbers. Er zijn veel meer jonge technologiebedrijven bezig met het digitaliseren van vervoersstromen, zoals Shyp. Ook Uber toont de laatste tijd veel interesse in andere logistieke diensten dan alleen het taxivervoer waar het groot mee is geworden.

 

Ondanks alle tamtam over een verbeterend start-upklimaat in Nederland, ging Manders toch naar de Verenigde Staten om Flexport op te starten.

“Er is daar meer durfkapitaal beschikbaar voor dit soort ideeën, er is meer talent, meer een cultuur van elkaar helpen, en het ambitieniveau ligt daar duidelijk hoger.”

Tientallen miljoenen omzet

Zoals vaker bij start-ups zijn de harde cijfers niet openbaar, maar Manders zegt over de omzet: ”We liggen op plan om einde jaar tientallen miljoenen om te zetten, meer dan 50.” De inkomsten zouden maandelijks met 30 procent groeien.

Het is in Silicon Valley normaal bij een investeringsronde in deze fase dat er ongeveer 20 procent van de aandelen mee gemoeid is. Dat zou betekenen dat Flexport inmiddels 100 miljoen dollar waard is.

“Laat ik het zo zeggen; wij zijn behoorlijk normaal wat dat betreft.”