Sauer weg bij mediabedrijf om kritiek Kremlin te ondervangen

Onder politieke druk stapt media-ondernemer Derk Sauer, die in de jaren negentig het kranten- en tijdschriftenlandschap in Rusland veranderde met glossy’s als Cosmopolitan, op als directeur van het journalistieke multimediabedrijf RBK. Hij wordt adjunct-directeur bij de Oneksim Groep, het financieringsfonds van de oligarch-industrieel Michail Prochorov die bijna 60 procent van de aandelen RBK bezit. In die nieuwe managementfunctie bij de Oneksim Groep kan Sauer indirect betrokken blijven bij het bedrijf.

Het feit dat een ‘buitenlander’ leiding gaf aan een Russisch mediabedrijf, was afgelopen maanden een politieke kwestie geworden. RBK – afkorting van ‘Rosbiznesconsulting’ – verzorgt een van de grootste nieuwssites in Rusland en exploiteert een televisiekanaal dat populairder wordt naarmate de staatszenders gezagsgetrouwer berichten. Parlementariërs uit de Doema, onder wie de radicale nationalist Vladimir Zjirinovski, eisten zijn ontslag. Zjirinovski verweet RBK dat het alleen critici van het regeringsbeleid aan het woord laat. „Elke dag druppelen er zo leugens door.” Volgens hem zou de „revolutionair” Sauer het land moeten worden uitgezet.

Een politicus uit het regeringskamp Verenigd Rusland ensceneerde op straat bij RBK betogingen tegen Sauer. Volgens dit Doemalid is Sauer „een burger van de NAVO”, wier hoofdtaak het is Rusland in crises te storten. Het is onacceptabel dat hij „leiding geeft aan een medium voor de zakenwereld”, zei deze parlementariër.

Het Kremlin oefende intussen andere druk uit. De leiding van RBK wordt regelmatig gebeld met kritiek en verholen dreigementen. Tot nu toe heeft Prochorov, in 2012 een van de tegenkandidaten van Poetin bij de verkiezingen, niet toegegeven aan deze politieke pressie. Door Sauer van dochterbedrijf RBK over te plaatsen naar het moederconcern kan hij echter wel de indruk wekken dat het multimediabedrijf RBK niet meer door een buitenlander wordt geleid.