Pand weg, huurder weg, enige inkomstenbron weg.

De 44-jarige eigenaar van het winkelpand in Alphen waarop een kraan en brugdeel belandden, krijgt constant telefoontjes van verzekeraars. Hoe gaat de afwikkeling?

Winkelpandeigenaar Natascha van Rijn voor de afgezette plek van het ongeluk. Foto’s David van Dam

‘Bovenop mijn huis ligt een brug en een hijskraan. Het pand kun je als verloren beschouwen. Is niks meer van over. Werkers bekijken nu hoe die kraan verwijderd kan worden. Daarna wordt het pand gesloopt.

Tot drie jaar geleden woonde ik hier met mijn gezin. We hadden beneden een lampenwinkel. Daarna zijn we achthonderd meter verderop gaan wonen. Het pand wilden we behouden en zijn we gaan verhuren aan een elektronicawinkel. Een van de personeelsleden was gisteren aan het werk toen het gebeurde. Toen hij de kranen hoorde omvallen, schreeuwde hij dat iedereen de winkel uit moest. Net op tijd.

De verhuur was mijn enige inkomstenbron. Nu het pand weg is, is mijn huurder weg, en zijn dus ook mijn inkomsten weg. Of ik mij zorgen maak? Ja, natuurlijk. Al zou ik een nieuw pand laten bouwen, dan duurt het nog twee jaar voordat er iets nieuws staat.

Van de gemeente Alphen aan den Rijn heb ik niets gehoord. Ze hebben mijn nummer, weten ook dat ik de eigenaar van het pand ben, maar er is geen contact. Ik begrijp wel dat de eerste aandacht uitgaat naar eventuele slachtoffers, maar nu alles duidelijk is, verwacht ik wel dat wij ergens terecht kunnen met onze vragen. Toevallig hoorde ik net op de radio dat inwoners schade kunnen melden op de website van de gemeente. Dat moet ik nog gaan doen. Het is nu nog heel druk.

De hele dag word ik gebeld door telefoonnummers die ik niet ken. Alleen al vanochtend kreeg ik acht verzekeraars aan de lijn, die hun ‘hulp’ aanbieden. Ze willen namens mij een schadevergoeding indienen. Als ik ze vertel dat ik al ben verzekerd, krijg ik te horen dat ze ook los van mijn verzekering een claim kunnen neerleggen. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt. Ik krijg het gevoel dat die verzekeraars hier een slaatje uit proberen te slaan.

Morgen ga ik praten met mijn eigen verzekeraar. Ik wil weten wat er precies wordt gedekt. Ook wil ik weten hoe ik mijn huurder kan helpen. Die zit nu ineens zonder winkel. Hopelijk is daar iets voor te regelen.”