’Unilever moet zijn rotzooi opruimen’

Rapster Sofia Ashraf roept Unilever in een videoclip ter verantwoording.

Wat als al veertien jaar niemand naar je boodschap wil luisteren? Dan verpak je die in een rapnummer en verspreid je de clip via sociale media. Sinds gisteren weet iedereen dat Unilever zijn „rotzooi moet opruimen”.

Tot veertien jaar geleden maakte een Indiaas dochterbedrijf van Unilever, het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern, thermometers in een fabriek in het zuiden van India. In 2001 werd de fabriek in Kodaikanal gesloten, omdat de productie van thermometers niet meer bij de kerntaken paste.

Milieuorganisaties stellen dat Unilever giftig kwik in de omgeving heeft gedumpt, waardoor bewoners gezondheidsschade hebben opgelopen. Ook de gezondheid van honderden werknemers zou in gevaar zijn gekomen.

Volgens milieuorganisaties heeft Unilever, ondanks toezeggingen, zijn afval in de buurt van de fabriek nooit opgeruimd. Om aandacht te vragen voor de kwestie besloot campagneorganisatie Jhatkaa de Indiase rapster Sofia Ashraf in te schakelen. Op het populaire popnummer Anaconda van Nicki Minaj heeft zij een kritisch nummer opgenomen, waarin ze Unilever oproept „[to] clean up your mess”.

Unilever came and left devistation

As they exposed the land to contamination

This is real

Prolonged exposion got many men killed

There’s children born seriously ill

The environment is polluted still

Now that’s some toxic shit.”

Kodiakanal won’t staat vijf dagen online en is bijna 1,5 miljoen keer bekeken. Het lied trekt wereldwijd de aandacht. De activisten die al sinds de sluiting van de fabriek acties voerden tegen Unilever, kregen nooit zoveel aandacht.

Unilever kwam gisteren met een uitvoerige reactie. Het concern wijst op onderzoeken waaruit niet blijkt dat werknemers ziek zijn geworden door het werk in Kodiakanal en dat de omgeving van de fabriek niet vervuild is.

Unilever zegt dat de in 2009 begonnen sanering vertraging heeft opgelopen, doordat geen consensus kon worden bereikt met de maatschappelijke organisaties.