Een klein hagedisje dwarsboomt de komst van een Australische megamijn

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De plannen waren indrukwekkend. De Indiase Adani Group, een enorme mijnbouwer, zou in Australië een van de grootste steenkolenmijnen ter wereld aanleggen, voor circa 11 miljard euro. Het was een enorme prestigeproject, maar het dreigt nu niet door te gaan, meldt The Wall Street Journal.

Een rechtbank in Australië heeft de vergunning die Adani van de Australische regering kreeg ingetrokken. Wat is er aan de hand? In de dikke pakken papier die Adani moest indienen voor de vergunning ontbreekt een plan om een bedreigde slang en een reptiel te beschermen. Adani noemt het een technische foutje dat hersteld kan worden.

Japanse miljonair wil toch Sprint redden

Er werd lang getwijfeld of Masayoshi Son, een puissant rijke Japanse telecommiljardair, wel interesse had om het noodlijdende Amerikaanse telecombedrijf Sprint te redden. Son had in 2013 een meerderheidsbelang in Sprint genomen met als doel het bedrijf te fuseren met T-Mobile, maar dat mocht niet van de Amerikaanse toezichthouders. Sindsdien worstelen Son en Sprint met elkaar.

Toch is Son bereid het Amerikaanse bedrijf te redden, meldt de Financial Times vandaag. Son is bereid te investeren in twee nieuwe maatschappijen die telefoons aan klanten en materiaal voor netwerken leasen. Door die activiteiten uit te besteden heeft Sprint meer financiële ruimte en kan het mogelijk uit de problemen komen.

Chinese toezichthouder is het beu: vluchten moeten op tijd zijn

Chinese vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen hebben een probleem: in de afgelopen vijf jaar waren nog nooit zoveel vluchten vertraagd als nu. Slechts tweederde van alle vluchten vertrekt op tijd. De Chinese toezichthouder op de luchtvaart eist verbetering, schrijft South China Morning Post.

De eerste die gestraft wordt is het vliegveld in de Zuid-Chinese stad Shenzhen. Tot het einde van het jaar mag de luchthaven geen nieuwe vluchten accepteren. De vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen wijzen erop dat het juist de toezichthouder is die voor vertraging zorgt door het luchtruim regelmatig urenlang te sluiten omdat er militaire oefeningen plaatsvinden.