Binnen een uur van Londen naar New York - kan dat binnenkort echt?

Media over de hele wereld schrijven er over: vliegtuigbouwer Airbus heeft het patent gekregen op een toestel waarmee binnen een uur van Londen naar New York kan worden gevlogen. Met een rotvaart van 5.500 kilometer per uur schieten we straks over de Atlantische Oceaan:

Maar hoe haalbaar is dit idee?

Haken en ogen

Airbus heeft niets gezegd over dat het vliegtuig er daadwerkelijk komt, het heeft alleen een patent voor de techniek gekregen. En patenten, daar worden elk jaar wel tienduizenden van aangevraagd:

Het patent beschrijft vrij uitvoerig wat de plannen zijn voor de bouw van het vliegtuig. Daar zal Airbus ongetwijfeld mee aan de slag gaan.

Maar er zitten wel allerlei haken en ogen aan het project, zegt luchtvaartdeskundige Jacco Hoekstra van TU Delft:

“Met de manier waarop ze het toestel willen bouwen, nemen ze een voorschot op technologische ontwikkelingen. Wat ze willen doen met brandstofopslag is op dit moment bijvoorbeeld nog niet mogelijk.”

En als het komt, wanneer kunnen we het dan verwachten?

Verwacht niet dat je vanaf volgend jaar binnen een uur naar New York kunt vliegen. Als de ontwikkeling van het vliegtuig voorspoedig gaat, dan zullen we nog steeds een aantal decennia moeten wachten, zegt Hoekstra:

“In de luchtvaart is de standaardontwikkeltijd voor een nieuw type vliegtuig twintig tot dertig jaar. En dat geldt dan voor vliegtuigen die niet radicaal anders zijn dan de huidige type vliegtuien. Dat is dit model van Airbus duidelijk wel.”

Is er een markt voor dit type vliegtuig?

Binnen een uurtje van London naar New York, wie wil dat nou niet?

Tussen 1969 en 2003 legde het vliegtuig de Concorde dezelfde reis binnen drie uur af. De gemiddelde prijs voor een retourtje New York, gecorrigeerd voor inflatie: 14.000 euro. De Concorde stopte vanaf 2003 omdat te weinig mensen bereid waren dat te betalen.

Concorde_1_94-9-5_kix_(cropped)

En het ziet er naar uit dat een ticket voor het toekomstige Airbus-model nog duurder gaat worden. Omdat het op drie verschillende motoren draait, is er weinig gewicht beschikbaar om passagiers mee te nemen, van wie er slechts twintig aan boord kunnen. Dat moet gecompenseerd worden. En omdat de snelheid zo hoog is, is er meer brandstof nodig. Dat maakt het vliegen met het toestel voor Airbus kostbaar. Joris Melkert, luchtvaartdeskundige bij TU Delft:

“Er zijn vast wel liefhebbers die het eenmalig leuk vinden om met de Airbus te gaan, maar dagelijks, met meerdere lijnvluchten op een dag? Ik vraag me af of daar een markt voor is. En Airbus is toch op de wereld om geld te verdienen.”

Lees ookBye bye Fokker

Waar hebben we dit eerder gehoord?

Futuristische vervoersmiddelen zijn van alle tijden, of ze er daadwerkelijk komen is een tweede vraag:

Toch is het maar wat makkelijk hier cynisch over te doen, zegt luchtvaartdeskundige Hoekstra. Dat Airbus over het supersonische toestel nadenkt, is volgens hem alleen maar te prijzen:

“Vroeger dachten we ook nooit op de maan konden komen. Soms is zo’n ambitieus plan als dit nodig om de ontwikkelingen in gang te zetten.”