Kijken: agent slaat kinderen met ADHD in de boeien en wordt nu aangeklaagd

In de Verenigde Staten is opnieuw ophef ontstaan over het hardhandige optreden van politieagenten. Op een gisteren verschenen video is namelijk te zien hoe een agent een jongetje van 8 jaar handboeien om doet. Omdat zijn polsen te dun zijn, moet hij de boeien om zijn bovenarmen schuiven.

De jongen zou geprobeerd hebben de agent, Kevin Sumner, te stompen met zijn elleboog. “Je mag me niet slaan”, zegt Sumner, terwijl hij de huilende basisschoolleerling in de boeien slaat. Hij draait daarbij de armen van het jongetje tot ver op zijn rug en zegt:

“Als je niet luistert naar wat ik je heb gevraagd, dan moet je maar voelen.”

Het is niet voor het eerst dat Sumner, een agent die een basisschool in de staat Kentucky bewaakt, een kind boeien omdoet. Hij zou hetzelfde hebben gedaan bij een 9-jarig meisje van dezelfde school. De ouders van beide kinderen hebben nu, samen met burgerrechtenorganisaties, aangifte gedaan tegen Sumner en diens leidinggevende.

Agent: gewoon het boekje gevolgd

De agent zelf laat in een reactie aan persbureau AP weten dat hij niets anders dan strikt het boekje volgen. En daarin staat dat je als agent mensen die zichzelf of anderen in gevaar brengen in de handboeien moet slaan. In dit geval was daar sprake van, aldus de advocaat van Sumner.

Wat de zaak compliceert, is dat zowel de jongen als het meisje ADHD heeft. Volgens de aanklagers zijn ze daardoor “impulsiever en hebben ze moeite met focussen, aanwijzingen opvolgen en hun emoties onder bedwang houden.” Het gedrag waarvoor Sumner ze in de boeien sloeg is daardoor te verklaren, aldus de burgerrechtenorganisaties.

‘Scholen moeten beter getraind zijn’

Anders dan in sommige andere staten is het boeien van kinderen met een handicap in Kentucky illegaal, zo schrijft de Washington Post. De ouders van de kinderen en de assisterende burgerrechtenorganisaties hopen nu via een rechtszaak af te dwingen dat de school nooit meer zo kan handelen.

Zo moeten agenten op scholen beter ingelicht worden over hoe ze met kinderen moeten omgaan, zeker als het gaat om leerlingen met een handicap of een trauma. De betrokken organisatie ACLU schrijft:

“Het aanleren van manieren om een situatie te de-escaleren zou voor scholen en de agenten die de gebouwen beveiligen net zo gebruikelijk moeten zijn als een brandoefening.”