De mobiele telefoons werden vorig jaar al voor 5,5 miljard euro verkocht aan Microsoft en nu verkoopt Nokia ook zijn kaartenafdeling.
Gisteren maakte het belangrijkste bedrijf van Finland bekend dat de digitale kaartentak Here voor 2,8 miljard euro overgaat naar Duitse autofabrikanten: Volkswagen-dochter Audi, BMW en Daimler (Mercedes).
„Een unieke deal”, zo omschrijft ABN Amro-analist Marc Hesselink de transactie waarbij de drie Duitse automakers in een consortium elk een belang van 33 procent in de kaartenbouwer nemen. Het is in de auto-industrie zeer zeldzaam dat bedrijven toeleveranciers opkopen, laat staan dat drie grote concurrenten opeens samenwerken en de handen ineenslaan.
Hesselink ziet de aankoop dan ook als een strategische, defensieve move. „De drie Duitse automakers wilden absoluut niet dat Here in handen van een technologiebedrijf zou komen dat op termijn de toegang tot deze belangrijke kaarteninformatie zou kunnen afsluiten.”
Zelfrijdende auto’s
Het klinkt nu nog ver weg, maar in de industrie twijfelt niemand aan een toekomst vol zelfrijdende auto’s. Google doet al langere tijd tests met proefmodellen, net als autoproducenten zoals Daimler. De schattingen lopen uiteen, maar kenners verwachten dat binnen tien tot twintig jaar de zelfrijdende auto zich op grote schaal tussen het reguliere verkeer op de snelweg mengt.
Voor zelfrijdende auto’s is digitale kaartinformatie cruciaal. Wereldwijd zijn er maar drie bedrijven die kaarten met wegeninformatie kunnen leveren die bruikbaar is voor zelfrijdende auto’s: Google, het Nederlandse TomTom en Nokia’s Here.
Google wil niet verkopen, maar rondom de kaartentak van TomTom zoemt het ook al maanden van de overnamegeruchten en worden namen als Uber en Apple genoemd.
Met de aanschaf van Here garanderen Audi, BMW en Daimler zich tot in de verre toekomst van toegang tot de steeds belangrijker wordende kaartgegevens en voorkomen ze dat die exclusief in handen komen van bedrijven uit Silicon Valley.
Goed of slecht nieuws?
De vraag is wat de overname van concurrent Here betekent voor het Nederlandse TomTom. In het geruchtencircuit werd TomTom niet alleen aan Uber en Apple, maar ook aan de Duitse autoconcerns gelinkt.
Onder de invloed van zulke geruchten is de koers van TomTom in een jaar tijd verdubbeld. De huidige marktwaarde is zo’n 2,4 miljard euro. Onlangs zei TomTom-topman Harold Godijn nog dat hij „met veel partijen spreekt” en dat er flinke belangstelling voor TomTom is. „Sommige marktbewegingen hou je simpelweg niet tegen”, aldus Godijn.
Volgens analist Hesselink betekent de verkoop van Here niet dat een TomTom-verkoop nu ook dichterbij is. Hij ziet er juist een uitgelezen kans voor TomTom in. De verkoop van Here laat zien wat partijen bereid zijn om te betalen voor een kaartendivisie. „TomTom kan nu zijn eigen platform verder uitbouwen en als dat niet lukt altijd nog verkopen.”
TomTom leverde weliswaar aan verschillende Duitse automakers en heeft contracten getekend met Volkswagen, maar die contracten zijn niet direct waardeloos omdat automakers traditioneel aan spreiding doen onder hun toeleveranciers.
Daar komt bij dat de deal TomTom wellicht extra klandizie oplevert. Hesselink: „Ik denk dat het een kans is om marktaandeel te winnen. Ik kan me voorstellen dat concurrenten van Audi, BMW en Daimler zich achter de oren zullen krabben of ze wel willen afnemen bij Here.”