DSM profiteert van meer vraag vanuit voedselindustrie

Entree van het chemieconcern Koninklijke DSM. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Chemiebedrijf DSM heeft de afgelopen maanden meer omzet en winst geboekt, onder meer doordat de vraag naar ingrediënten voor voeding toenam. Het bedrijf uit Heerlen zag de omzet vorig kwartaal met twaalf procent stijgen in vergelijking met vorig jaar. DSM verkocht tussen april en juni voor 2 miljard euro aan producten.

Voor een groot deel is de hogere omzet het gevolg van de gunstige ontwikkeling van wisselkoersen. In een jaar tijd is de euro flink in waarde gezakt. De omzet uit niet-eurolanden valt daardoor in verhouding hoger uit dan een jaar geleden. Maar ook zonder die ontwikkeling deed DSM het beter dan in 2014.

De verkoop van het vroegere Nederlandse Staatsmijnen nam namelijk met 3 procent op jaarbasis toe. Die toename is vooral te danken aan de voedingsingrediënten , waar grondstoffen voor mensen- en dierenvoeding worden gemaakt. In dat bedrijfsonderdeel groeide de omzet namelijk met zestien procent en de verkoop met 5 procent.

Ook winst neemt toe

Naast ingrediënten voor voeding - vitamines, enzymen, geurstoffen en conserveringsmiddelen bijvoorbeeld - heeft DSM ook nog een tak voor specialistische materialen. Daar worden onder meer grondstoffen voor auto’s, verpakkingen en smartphones gemaakt. In die tak groeide de omzet iets minder hard dan bij de ingrediëntenafdeling, maar nog altijd met 8 procent op jaarbasis.

eetbare dingen: vitamines en enzymen, conserveringsmiddelen, geurstoffen, en schoonheidsproducten
Ook onder de streep houdt DSM meer over dan een jaar geleden. De nettowinst steeg vorig kwartaal naar 99 miljoen euro, tegen 78 miljoen euro in het tweede kwartaal van vorig jaar. Topman Feike Sijbesma laat in een verklaring weten tevreden te zijn met die resultaten, ook gezien de moeilijke markt waar zijn bedrijf zich in bevindt.