Vind je dat er nu al veel Chinese toeristen zijn? Wacht maar

Foto ANP

120 miljoen Chinezen gaan dit jaar naar een buitenlandse bestemming. Samen geven ze 160 miljard dollar uit aan hun vakantie. Dat zijn records in de toch al duizelingwekkende ontwikkeling van het Chinese toerisme; records die in de komende jaren veelvuldig zullen worden gebroken.

De tijd dat Chinezen te arm waren om te reizen is voorbij, net als de tijd dat weinigen over een paspoort beschikten en er tal van politieke reisrestricties golden. Europeanen die nu al klagen over de zomerdrukte beseffen niet wat hen nog staat te wachten.

De nieuwe toerist

De ‘nieuwe Chinese toerist’ reist individueel of in kleine vriendengroepen, boekt online vliegtuigen en hotels, gaat duiken in Thailand, bergen beklimmen in Nepal of Noorwegen of brengt een weekje door in de duurste resorts van Italië. Hun aantal stijgt snel. Een op de vijf Chinese vakantiegangers behoort al tot deze categorie. Ze blijven wat langer in een land en kiezen vaker culturele bestemmingen. Hun ouders en grootouders hadden meestal geen geld voor meer dan een paar schoenen.

“Maar de meerderheid van de Chinese toeristen, die heel vaak voor het eerst in hun leven een paspoort hebben aangevraagd, reist nog het liefst in een groep door meerdere landen”, weet Sven Dong, manager ‘Europa’ van de Chinese reisgigant Ctrip, het op twee na grootste beursgenoteerde reisbureau ter wereld.

Dong kent zijn groepsreizigers goed. De meesten zijn tussen de 20 en 55 jaar, willen zoveel mogelijk landen in een trip aandoen en zijn meestal alleen geïnteresseerd in winkelen.

Picture or it didn’t happen

Na het winkelen volgt het fotograferen van zichzelf en van reisgenoten voor bezienswaardigheden, zoals de Eiffeltoren. Dong:

“Als je geen foto hebt van jezelf bij een bezienswaardigheid als een Alpenberg, de Eiffeltoren of de Toren van Pisa, ben je er niet geweest.”

Deze groepen worden begeleid door gidsen die reizigers hebben geïnstrueerd om niet op straat te spugen, niet voor te dringen, niet te schreeuwen en vooral niet te proberen in een opstijgend vliegtuig de deur te openen “om de hemel beter te kunnen bekijken”. Wie zich toch misdraagt en China voor paal zet, loopt het risico op een zwarte lijst te worden geplaatst. En dat is allerminst een theoretisch risico.

Marketing

De Ctrip-manager weet ook dat van de Europese bestemmingen Parijs, Rome en Venetië het populairst zijn, want “die hebben wereldberoemde bezienswaardigheden die iedereen van televisie kent.”

Dong: “Voor Nederland en België is minder belangstelling. Dat komt misschien omdat jullie minder aan marketing doen. En er is in Nederland ook niet zo veel te zien behalve tulpen, molens en Giethoorn. Jullie hebben geen kastelen en geen Alpen. Italië, Frankrijk en ook Zwitserland doen daarentegen heel veel aan marketing.”

Zusters boven bloemen

Italië sponsort een van China’s meest bekeken realityshows, waarin zeven pop- en filmsterren die familie van elkaar zijn door Italië reizen. Met kijkcijfers van tientallen miljoenen is Huaying Jiejie (Zusters boven bloemen) één lange Italië-advertentie, niet alleen voor Venetië en Rome, maar ook voor Italiaanse modehuizen en automerken.

Andere Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland, verleiden de Chinese toeristen met Chineessprekende gidsen, sterk verbeterde service en – heel belangrijk – snelle visumverlening. Een Chinese toerist krijgt nu van Frankrijk binnen vier dagen een Schengenvisum. De bedoeling is de wachttijd te verkorten tot een dag, zoals Turkije en Japan al hebben gedaan.

En Nederland?

Nederland mag dan relatief laag scoren in de belangstelling van de Chinese toerist, Sven Dong ziet wel mogelijkheden in het kader van de meerlandentrips.

“Nederland is minder geschikt voor het groepstoerisme, maar wel een goede bestemming voor de nieuwe individuele reiziger. Jullie zouden jullie voetbalsterren beter kunnen gebruiken. Iedereen in China kent hen. Misschien kunnen jullie ook jullie koning en koningin vragen om de Chinese toeristen te verwelkomen.”