Utrecht krijgt een nieuwe spoorbrug

De brug is onderdeel van bijna twee kilometer spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Dit weekend wordt hij geplaatst.

De nieuwe spoorbrug komt tussen twee bestaande bruggen: de spoorbrug uit 1970 en de Hogeweidebrug, beter bekend als ‘de gele brug’, uit 2008. Foto Remko de Waal/ANP

Utrecht krijgt dit weekend een nieuwe spoorbrug. Vrijdag, zaterdag en zondag wordt een nieuwe brug geplaatst over het Amsterdam-Rijnkanaal, aan de noordwestzijde van de stad. De brug is onderdeel van bijna twee kilometer spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden gaat daarmee van twee naar vier sporen. Door het wegwerken van de flessenhals kunnen meer treinen sneller gaan rijden op het traject.

De grijze boogbrug – 3000 ton zwaar, 170 meter lang, 29 meter hoog – wordt geplaatst door spoorbeheerder ProRail, aannemer BAM Infra en metaalbedrijf HSM Steel Structures uit Schiedam. Bij het laatste bedrijf is de brug gebouwd en daarna in zes delen per schip naar Utrecht vervoerd. Daar ligt hij al enige tijd gereed langs het kanaal.

Te volgen via webcams

De verplaatsing gaat in drie fases. Vrijdag vervoeren zwaartransportwagens de brug 800 meter over een aangelegde weg naar de Vleutensebaan. Zaterdag wordt hij gedraaid. Bomen en lantarenpalen zijn hiervoor tijdelijk verwijderd. Zondagochtend om 05:00 uur gaat de brug via pontons naar de overkant. Het overvaren, waarbij het voorste deel van de brug op een ponton rust en het achterste deel op land, is de lastigste fase. De operatie is te volgen via webcams.

De komende drie dagen zijn er omleidingen op de weg, het spoor en het water. Maandagochtend om 06.00 gaat alles weer open.

Impressie van de nieuwe spoorbrug. Beeld ProRail

Snellere doorstroming

De nieuwe brug ligt 9 meter boven het wateroppervlak, hoog genoeg voor het gangbare scheepsverkeer op het kanaal. Hij komt tussen twee bestaande bruggen: de spoorbrug uit 1970 en de Hogeweidebrug, beter bekend als ‘de gele brug’, uit 2008. Beide spoorbruggen komen slechts 20 centimeter van elkaar te liggen. In april 2018 kunnen de eerste treinen over de nieuwe brug en wordt de oude brug gerenoveerd. Zware platen aan de onderzijde moeten hem minder laten trillen en dus minder lawaai laten maken. Eind 2018 zijn de vier sporen in bedrijf. De officiële opening van de nieuwe brug is gepland voor 31 januari 2019.

De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor. Het spoornet in de regio Utrecht wordt uitgebreid, de sporen rondom Utrecht Centraal zijn ‘ontknoopt’, het aantal wissels gaat terug van 186 naar 60, de stationshal is vernieuwd en vergroot. De ingrepen zorgen voor snellere doorstroming, nodig omdat het aantal treinreizigers groeit. NS en ProRail verwachten een groei van 90 miljoen reizigers per jaar op Utrecht Centraal nu naar 100 miljoen in 2030.