Omzet gelijk, toch verlies voor PostNL

PostNL heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een verlies geleden van 4 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar boekte het postbedrijf nog een winst van 44 miljoen euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern vanochtend presenteerde.

PostNL (bijna 50.000 werknemers) wijt het verlies vooral aan de kosten van de verkoop van zijn Britse dochter Whistl, bekend van de slogan ‘Making a noise in delivery’. PostNL houdt een belang van 17,5 procent in het bedrijf dat nu in handen komt van het management. De omzet bleef met 824 miljoen euro nagenoeg gelijk aan die in het tweede kwartaal vorig jaar. Volgens topvrouw Herna Verhagen wordt de tweede helft van het jaar „beter dan vorig jaar”.

De trend bij de afzonderlijke bedrijfstakken van PostNL zet zich door. De omzet uit postbezorging daalt hard, terwijl die uit de pakketbezorging stijgt. De inkomsten uit postbezorging in Nederland krompen met 5 procent naar 463 miljoen euro. Prijsstijgingen en kostenbesparingen compenseren volgens Verhagen een deel van die teruggang.

De omzet uit pakketbezorging groeide met 8 procent naar 221 miljoen euro. PostNL lag onder vuur, omdat het de bezorgers voor de snel groeiende poot inhuurt via een zzp-constructie. Onlangs kondigde PostNL aan dat pakketbezorgers weer in dienst kunnen komen en zzp’ers een hogere beloning krijgen.