Heineken verkoopt overal meer bier – behalve in Europa

Heineken heeft meer bier verkocht tegen hogere prijzen. Dat betekent: meer omzet en meer winst.

Heineken heeft in de eerste helft van het jaar meer bier verkocht. In Europa liep de afzet terug, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de verkopen in Azië, Afrika, Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die Heineken vanochtend naar buiten heeft gebracht.

In totaal heeft de brouwer 1 procent meer bier verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, tegen een hogere verkoopprijs per hectoliter. De effecten van overnames zijn hierin niet meegerekend. Heineken deed vooral goede zaken in het hogere segment, met merken als Desperados, Affligem en Sol Premium. Door de onrust in Rusland is de omzet van Heineken in dat land de eerste zes maanden met meer dan 10 procent gedaald.

De groepsomzet van Heineken is in het eerste half jaar met 7,2 procent toegenomen tot bijna 11 miljard euro. Het concern profiteerde daarbij sterk van gunstige wisselkoerseffecten, de autonome groei bedroeg 2 procent.

De nettowinst kwam uit op 1,1 miljard euro, tegenover 631 miljoen euro een jaar eerder. Die stijging is mede te danken aan de verkoop van het Mexicaanse bottelbedrijf Empaque en de boekwinst van 375 miljoen die dat opleverde.

Topman Jean-François van Boxmeer sprak vanochtend over „solide resultaten”, in lijn met de eigen verwachtingen. De resultaten waren beter dan wat analisten hadden voorspeld. Beleggers reageerden dan ook positief op de resultaten. Het aandeel steeg na de opening van de beurs vanochtend al snel met 3 procent tot een kleine 74 euro.

Afgelopen vrijdag maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat de Nederlandse bierexport naar recordhoogte is gestegen, mede dankzij de verkopen van Heineken. Nederlandse brouwerijen exporteerden voor bijna 1,6 miljard euro aan bier en daarmee is Nederland na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld.