Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag.

De sores van bagagemedewerkers blijft voorlopig onzichtbaar

Bagagemedewerkers demonstreerden afgelopen zaterdag op Schiphol voor een gezamenlijke cao. Maar op de drukste dag van het jaar hadden maar weinig reizigers oog voor de situatie van deze werknemers, schrijft de Volkskrant.

En dat is jammer vinden de actievoerders. Op Schiphol concurreren op dit moment acht commerciële afhandelingsbedrijven voor de koffers en tassen van reizigers van bijvoorbeeld Easyjet of Transavia. Het werk moet steeds sneller gedaan worden. Volgens de boze bagagemedewerkers betekent dat ook dat hun activiteiten goedkoper moeten worden en dus ook onveiliger.

Bagagemedewerkers willen dan ook kunnen onderhandelen voor een gezamenlijke cao, dat wordt moeilijk. De vliegtuigmaatschappijen en afhandelingsbedrijven zitten in deze krappe economische markt niet te wachten meer geld uit te geven. De actievoerende bagagemedewerkers waarschuwen echter voor harde acties om hun cao te krijgen.

De toekomst van Nederland is duurzaam

De opmars van zonne-energie in Nederland is onstuitbaar, schrijft de Telegraaf. Deze realisatie zou energiebedrijven ertoe dwingen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

De krant baseert zich op een onderzoeksrapport van een adviesbureau. Dat spiegelt een toekomst voor waarin huisbatterijen en zonnepanelen een veel grotere rol zullen spelen in het Nederlandse huishouden. De elektriciteit uit het traditionele stopcontact verdwijnt in dit toekomstbeeld langzaam. Vooral de huisbatterij, zoals die eerder dit jaar geïntroduceerd door het Amerikaanse Tesla, lijkt op dit moment al steeds populairder te worden bij elektronicabedrijven zoals Samsung, LG of Sonnenbatterie.

Daarnaast heeft het stijgende rendement van zonnecellen ervoor gezorgd dat meer huiseigenaren investeren in batterijen om de energie van onze zon op te slaan. De Telegraaf verwacht dan ook dat de combinatie van deze twee technologieën Nederlandse consumenten meer zal dwingen te investeren in duurzamere bronnen voor elektriciteit.

Erop of eronder voor Heineken?

Vandaag maakt Heineken de resultaten over het eerste half jaar bekend. Maar Z24 kan al een tipje van de sluier oplichten: het bedrijf doet het erg goed in opkomende economieën Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Daarmee compenseert de bierbrouwer de teruglopende bierconsumptie in Europa.

Analisten verwachten dat de omzet van Heineken de afgelopen zes maanden met 5 procent is gestegen naar 9,7 miljard euro. Althans, afgaande op het zeer sterke eerste kwartaal. Vandaag moet de bierbrouwer de hoge verwachtingen van de beurs trotseren. Gaat dat lukken?