Cijferseizoen: PostNL verliest door afschrijving, meer winst Heineken

Een postbode van PostNL bezorgt brieven in de regio Delft. Foto ANP / Lex van Lieshout

PostNL heeft vorig kwartaal een klein verlies geleden door een eenmalige tegenvaller. Het postbedrijf besloot vorige maand zijn Britse dochter Whistl van de hand te doen, maar verwacht dat die verkoop onvoldoende oplevert. Daarom legt het concern zelf 24 miljoen euro bij, zo staat in de vandaag gepubliceerde halfjaarcijfers.

Mede door die eenmalige afschrijving komt PostNL in het tweede kwartaal van dit jaar netto vier miljoen euro tekort. In dezelfde periode van vorig jaar boekte de beursgenoteerde pakketbezorger juist nog een winst van 44 miljoen euro. Desondanks spreekt topvrouw Herna Verhagen in een verklaring van een positief resultaat.

De bestuursvoorzitter van PostNL wijst daarbij op de onderliggende resultaten van het bedrijf. Voor aftrek van mee- en tegenvallers hield het postbedrijf namelijk 65 miljoen euro over, 7 miljoen meer dan een jaar geleden. Over het gehele jaar ligt de onderliggende operationele winst ongeveer op hetzelfde niveau als halverwege 2014.

Minder post, dus hogere prijzen

Daarmee heeft PostNL een goede stap gezet naar het behalen van zijn doelstelling voor het hele jaar: een onderliggende operationele winst tussen de 280 en 320 miljoen euro. Verhagen verwacht dat de resultaten in de laatste maanden van dit jaar bovendien iets beter zullen zijn dan een jaar eerder, mede omdat het aantal werkdagen die periode groter is.

Minder gunstig voor PostNL is de slinkende hoeveelheid post in Nederland. Om die ontwikkeling op te vangen, deed het concern zijn prijzen omhoog en sneed het de afgelopen tijd in de kosten. Mede om die reden bleef de omzet van het postbedrijf vorig kwartaal grofweg gelijk, op 824 miljoen euro.

Foto ANP / Koen van Weel

Dozen met Heineken bier tijdens de open dag van de brouwerij van Heineken. Foto ANP / Koen van Weel

Heineken verdient wél aan verkoop

Waar PostNL de afgelopen maanden verlies leed na de verkoop van een dochterbedrijf hield Heineken afgelopen halfjaar juist extra geld over aan een vergelijkbare transactie. De brouwer rondde onlangs de verkoop van een verpakafdeling af en hield daaraan een eenmalige meevaller van 379 miljoen euro over, zo meldde het concern vandaag.

De nettowinst van Heineken kwam daardoor uit op meer dan 1,1 miljard euro, zo’n 80 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook zonder de eenmalige verdiensten van de verkoop hield Heineken meer geld over dan een jaar geleden. De winst gecorrigeerd voor bijzondere posten steeg met 19 procent naar 915 miljoen euro.

Ook de omzet van Heineken steeg flink, met ruim 700 miljoen euro naar 10,9 miljard euro. Dat kwam mede door de gunstige wisselkoerseffecten, maar ook doordat de verkoop van bier met bijna vijf procent toenam. Volgens topman Jean-François van Boxmeer deed zijn bedrijf het daarmee beter dan veel andere brouwers.