Blue Bell Creameries begint weer met ijs maken, hopelijk dit keer zonder listeria

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Eerder dit jaar moest Blue Bell Creameries zijn ijs uit de Amerikaanse schappen halen omdat autoriteiten ziekmakende listeria-bacteriën hadden aangetroffen. Hoewel de zaak onthulde dat de Amerikaanse ijsfabrikant het niet zo nauw nam met veiligheidsvoorschriften, denkt The Wall Street Journal ook dat de bacterie sectorbreed zwaar onderschat wordt.

Volgens ingewijden in de voedselindustrie zijn bedrijven wat laks als het gaat om listeria. Zeker als het om bevroren producten gaat, daarvan werd gedacht dat de bacterie - die het doorgaans erg naar haar zin heeft in melkproducten - in de kou minder goed zou voortplanten en overleven. De zakenkrant wijst naar drie andere ijsfabrikanten die het afgelopen jaar producten uit de schappen moesten halen.

The Wall Street Journal noemt de listeria-uitbraak bij Blue Bell in april een ‘wake-up call’ voor de sector. De ijsfabrikant moest bijna vijftienhonderd mensen ontslaan, is verwikkeld in een rechtszaak met een consument die hersenschade overhield aan listeria en kreeg een noodlening van 125 miljoen dollar om boven water te blijven. Blue Bell begint zeer binnenkort weer met het verkopen van hun ijs, maar hun problemen zijn een waarschuwing voor iedere voedingsfabrikant in de Verenigde Staten.

De onverwachte magie van Universal Studios

Toen Comcast vier jaar geleden Universal Studios kocht, dachten analisten dat het telecombedrijf het al snel van de hand zou doen. Maar de multinational verraste vriend en vijand door de pretparkketen te beschouwen als groeimotor, schrijft The New York Times.

Comcast stopt momenteel miljarden dollars in Universal Orlando en andere locaties. Het opent nieuwe attracties en hotels. Dat blijkt te lonen. Het afgelopen jaar steeg het aantal bezoekers met 10,4 procent naar 40,2 miljoen. En in de eerste helft van dit jaar haalde Universal 617 miljoen dollar binnen, een stijging van 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Comcast verwacht dat Universal binnen vijf tot twintig jaar uitgroeit tot de meest lucratieve tak van het bedrijf. Maar doet Comcast er wel goed aan om zo te investeren in attractieparken, vraagt The New York Times zich af. Want ondanks de recente toevoeging van onwijs populaire Harry Potter-attracties, blijven pretparken uiterst gevoelig voor economische veranderingen. Zakt de economie in, dan zullen minder mensen geld uitgeven aan een bezoek aan Zweinstein. Hoe magisch dat ook is.

Wie koopt Twitter?

De afgelopen week daalden de aandelen Twitter meer dan 15 procent in waarde na tegenvallende kwartaalcijfers. Het internetbedrijf verloor daardoor 3 miljard van de geschatte waarde. Volgens Business Insider wachten de aasgieren op de beurs al om het bedrijf over te nemen.

De prijs van de aandelen moet nog wel een heel klein beetje zakken. Op dit moment staat die op 31,01 dollar (afgaande op de beurssluiting afgelopen vrijdag). Ingewijden denken dat als de koers onder de 30 dollar komt dat Twitter de eerste overnameboden kan verwachten (dan is de waarde van het bedrijf zo’n 20 miljard dollar). Die drie tientjes vormen een psychologische grens, sinds de beursgang in 2013 daalden de aandelen nooit onder die prijs.