Uber wil een miljoen Indiase chauffeurs

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Uber investeert ruim een miljard dollar in het land van ruim een miljard mensen. Het innovatieve taxibedrijf wil na China ook in India diensten aanbieden en de concurrentie aangaan met Ola, de Indiase taxi-app, dat gefinancierd wordt met geld uit Rusland en Japan. Dat schrijft de Financial Times.

Ola is niet onder de indruk van de grootste plannen van Uber. “Geld is het probleem, niet. Zij investeren een miljard. Wij ook”, zegt een aandeelhouder van Ola in de krant.

Uber heeft het moeilijk in India. Het bedrijf groeit snel, maar is een tijd verboden geweest in Delhi. Ola en Uber denken dat ze over twee jaar ieder ruim een miljoen chauffeurs nodig hebben in India.

Japanse Uniqlo rekent op Chinese klant

De Chinese economie is niet meer wat het ooit was, maar toch verwacht Uniqlo dat China een uiterst belangrijke markt zal zijn voor het bedrijf. Juist nu dure luxegoederen slechter verkopen in China, zullen klanten goedkope t-shirts, broeken en truien inslaan, verwacht topman Tadashi Yanai aldus The Wall Street Journal.

Yanai denkt dat de inkomsten uit China zullen stijgen nu Uniqlo een overeenkomst heeft met Disney. Uniqlo zal kleding met tekenfilmfiguurtjes ontwerpen en verkopen in de winkels in China.

Chinezen houden van Hollywood

Lang niet alles mag vertoond worden van de censor, maar Chinezen trekken massaal naar Hollywood-films die vertoond worden in megabioscopen in glimmende winkelcentra. Dat schrijft de Nikkei Asian Review vandaag.

In de eerste zes maanden van dit jaar kochten Chinezen voor 3,26 miljard dollar kaartjes voor de film. Dat is bijna 50 procent meer dan vorig jaar. In rap tempo lopen Chinese bioscopen in op hun Amerikaanse collega’s. In februari verdienden Chinese bioscopen voor het eerst in een maand meer geld dan Amerikaanse bioscopen.