Voor als je morgen tóch met de auto op vakantie gaat

Miljoenen Europeanen gaan morgen op vakantie of keren juist terug. Dit is waar de knelpunten zijn en hoe je files kunt mijden. Vergeet ook geen verplichte attributen in de auto, of enkele belangrijke verkeersregels.

Medewerkers van de ANWB aan het werk tijdens Zwarte Zaterdag bij de Alarmcentrale (2013). Foto ANP / Jerry Lampen

Het wordt dit weekend weer dringen op de Europese wegen: 1 augustus is het Zwarte Zaterdag. Miljoenen Europeanen gaan morgen op vakantie of keren juist terug. Dit is waar de knelpunten zijn en hoe je files kunt mijden. Vergeet ook geen verplichte attributen in de auto, of enkele belangrijke verkeersregels in het buitenland.

Drukke wegen

België vooral: Breda - Antwerpen (E19). Er zijn geen nieuwe stakingen aangekondigd op de Belgische wegen.
Frankrijk vooral: richting Bordeaux (A10), op de A9 richting Spanje en de A7 ten zuiden van Lyon. Ook: A39 via Bourg-en-Bresse, door het midden van Frankrijk via de A20 (Limoges) of de A71/A75 (Clermont - Ferrand).
Duitsland vooral: wegen richting München (A8 en A9), Salzburg (A8) en Basel (A5).
Zwitserland richting Italië, rond de Sint Gotthardtunnel (A2).
Oostenrijk op de A10 richting Villach of de A13 na Innsbrück. Verder: Karawankentunnel (A11) richting Slovenië.

Op een speciaal Twitter-account houdt de ANWB alle opstoppingen op de Europese wegen bij.

De beste optie is gewoon om op zondag te gaan rijden. Wie het zaterdag toch gaat proberen, hoeft geen extreem vroege wekkers te zetten, volgens de website van het ANWB:

Uit de ervaringen van afgelopen jaren kost het rijden op Zwarte zaterdag door Frankrijk zo’n 3 tot 4 uur extra reistijd.Tussen 06.00 en 13.00 uur is het zaterdag spitsuur. Geadviseerd wordt om zaterdag pas na 13.00 uur met de auto door Frankrijk te reizen.

Record 2014: 906 kilometer file

Vorig jaar verbrak Zwarte Zaterdag het filerecord.

Erik van Gameren/Roos Liefting

Erik van Gameren/Roos Liefting

Verplichte attributen

Leg de volgende attributen niet helemaal onderin de kofferbak.

Verbanddoos
Verplicht in Oostenrijk, in België en Duitsland alleen als je geen Nederlands kenteken hebt.

Alcoholtester
Verplicht in Frankrijk.

Hondengordel
Verplicht in Duitsland en Oostenrijk.

Gevarendriehoek
Verplicht in België, Frankrijk, Italië en Oostenrijk. In Duitsland alleen als je geen Nederlands kenteken hebt.

Veiligheidshesje
Verplicht in België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk.

Belangrijke verkeersregels

  • In België is het verboden de motor te laten draaien als de auto stilstaat. Ook bij korte wachttijden, zoals voor een spoorwegovergang, moet de motor uit. Op sommige Belgische wegen is het verboden de cruise control te gebruiken. Dit wordt aangegeven met een rood verbodsbord met de woorden ‘Cruise control’.
  • Frankrijk heeft ‘Plan Palomar’ ontwikkeld. Om extreme filevorming te voorkomen sluiten bij grote drukte opritten tijdelijk of stuurt de politie auto’s verplicht van de snelweg af, naar een alternatieve route. Rond Parijs gebeurt dat automatisch met elektronische borden boven de weg. Het gebruik van oortjes achter het stuur, zowel voor telefoongesprekken als het luisteren van muziek, en het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden.
  • In veel stadscentra in Duitsland is het verplicht om een speciale milieusticker zichtbaar op de auto te hebben zitten. Oudere dieselauto’s of auto’s zonder katalysator zijn in veel steden verboden vanwege de hoge uitstoot van fijnstof. Langs de snelweg mogen auto’s met pech niet gerepareerd worden. Dus ook geen lamp of band vervangen. En ook hier is het gebruiken van flitspaalsignalering verboden.
  • Net als in Nederland is de minimale profieldiepte voor banden in Oostenrijk 1,6 millimeter. Als de Oostenrijkse autoriteiten vinden dat de banden te ernstig beschadigd of versleten zijn, mag je mogelijk het land niet in. En vergeet het Autobahnvignet niet.

En het belangrijkste: niet gaan racen, haasten en jakkeren. Dat heeft toch geen zin.