...Miele, Samsung, Weber, Bugaboo, Lidl en Jupiler

Op primetime barst het van de productplaatsing, blijkt uit een willekeurige avond zappen tussen RTL en SBS.

20.15

Wie doet de afwas? (RTL 4)

De televisieavond begint nog subtiel. In Wie doet de afwas? gaan vier onbekende Nederlanders dineren bij een ster. Vanavond is dat presentator Harm Edens. De deelnemers moeten raden bij wie zij eten. Komen ze daar niet achter, dan moeten zij afwassen. Anders doet de BN’er de afwas. Met de hand.

Sponsors van het programma zijn Miele en Lidl. Nergens in de show komt een huishoudelijk apparaat of een boodschappenmandje in beeld. Maar de boodschap is duidelijk: afwassen is vervelend, koop een afwasmachine.

20.30

NCIS (SBS 6)

Amerikaanse series – van comedy’s tot politieseries – zitten vol productplaatsing. Soms op het schaamteloze af. Een bekend voorbeeld van een paar jaar terug is de sitcom How I met your mother. De acteurs, die gewoonlijk apparatuur van Apple gebruikten, droegen in een aflevering plots allerlei spullen van Microsoft met zich mee. De ontknoping volgt voor een etalage van een pc-winkel – vol ‘Microsoft’ in de etalage. Een van de hoofdpersonen ging daarbij verkleed als telefoon. Van Microsoft...

Deze avond heeft politieserie NCIS een klein maar veelzeggend voorbeeld van product placement. Een van de rechercheurs analyseert een terroristische aanslag terwijl ze een zak kaassnacks van het merk Utz leegeet. De schrijver doet een krampachtige poging om de sponsor in de serie te schrijven. De agent zegt: „De bewijsstukken blijven aan de aanslag plakken zoals het zout van de chips aan je handen”.

20.52

TV-makelaar (RTL 4)

Van SBS 6 terug naar RTL 4. Daar worden later op de avond sponsoring en productplaatsing een stuk zichtbaarder. In TV-makelaar: Mission Impossible krijgt de eigenaar van een onverkoopbare woning in de Brabantse plaats Oss financieel advies van een meneer van bureau Van der Krabben. Dat is tevens sponsor van het programma.

21.30

Grillmasters (RTL 4)

In de finale van Grillmasters: Wie is de beste bbq’er van Nederland? koken de drie teams op een nieuw type barbecue „die in Nederland nog niet verkrijgbaar is”. Dat maakt hongerig, en hebberig. En na afloop drinken ze gezellig een biertje. Sponsors: barbecueproducent Weber en bierbrouwer Jupiler.

22.30

Divorce (RTL 4)

Aan het einde van de dinsdagavond herhaalt RTL 4 de dramaserie Divorce. Met bijrollen voor smartphones van Samsung – een van de hoofdpersonen gaat los op datingapp Tinder – en een tweelingkinderwagen van fabrikant Bugaboo.

Jan Benjamin