Monster’s Ball

(Marc Forster, 2001). De Nederlandse uitbreng van Monster’s Ball in 2002 werd voorafgegaan door veel commotie, zoals de hevige huilbui van Halle Berry tijdens de uitreiking van de Oscar voor beste actrice die zij als eerste zwarte vrouw ontving. Ook was er opwinding over de in Amerika controversieel geachte - want interraciale - stevige seksscène tussen een gevangenisbewaarder (Billy Bob Thornton) en de vrouw van een gevangene (Berry). Die commotie leidde af van de politieke implicaties van de film, die gaat over de doodstraf en het doorbreken van de vicieuze cirkel van haat in het zuiden van Amerika - dertien jaar later weer (of nog steeds) een actueel onderwerp. Het scenario werpt een interessante, zij het pessimistische hypothese op over de relatie tussen (zelf)haat, racisme, schuldgevoelens en emotionele blokkades, die vervolgens niet wordt doorgevoerd. De onafhankelijk geproduceerde film kiest voor een Hollywood-einde waarin tolerantie gepredikt wordt. Monster’s Ball durft uiteindelijk de confrontatie met de erfenis van het zuiden niet aan en kiest voor een wat halfslachtige oplossing.

André Waardenburg