Dat best wel goede bier in de VS wordt door buitenlanders gebrouwen

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Amerikanen maken tegenwoordig heel aardig bier. Omdat buitenlanders het produceren, zou de cynicus kunnen zeggen.

Uit de Wall Street Journal blijkt zelfs dat 90 procent van het Amerikaanse bier niet door Amerikanen wordt gebrouwen. En de reden is nogal simpel:

“Vanwege het verschil tussen de hogere Amerikaanse bedrijfstarieven en de lagere belastingen in andere landen is een dollar brutowinst in de VS 62 cent waard, maar 72 cent onder buitenlands beheer.”

Ook buiten de bierbranche is dit een probleem, vinden ondernemers en politici. Vorig jaar is het aantal overnames van Amerikaanse bedrijven verdubbeld, met een totale waarde van 275 miljard dollar. ‘De schurk’ in dat verhaal, zei senator Bob Portman, “is eerlijk gezegd de belastingwet, het is Washington”.

NBC zet in op succes van Buzzfeed News

Jongeren kijken nog wel naar het nieuws, maar niet op televisieschermen. Film- en tv-bedrijf NBCUniversal beseft dat en waagt een gok, door 250 miljoen dollar te investeren in Buzzfeed News, de videoafdeling van de website die groot werd met lijstjes en poezenfilmpjes.

NBC is beslist onderdeel van de ‘oude’ media, maar dat weerhoudt de onderneming er niet van om zich op de nieuwe media te storten. Ook in Vox en Re/code heeft NBC belangen.

Het is tijd, schrijft de LA Times, want de zenders van NBC, zoals Bravo en E! trekken alleen kijkers aan die de krant zorgelijk omschrijft als dertigers, veertigers “en zelfs nog ouder dan dat”.

Google Glass 2.0 komt er

NRC Q berichtte eerder dit jaar al vanuit Las Vegas dat de slimme bril absoluut niet dood is. Google glass mag dan een mislukking zijn geweest, andere bedrijven timmeren aan de weg, schreef Marc Hijink.

Nu blijkt dat Google zelf met een nieuwe generatie komt.

Mashable en de Wall Street Journal melden dat de opschorting van versie 1.0 in januari slechts tijdelijk was. Tony Fadell, oprichter van de slimme-termostaatmaker Nest, werd benoemd om de nieuwe generatie te ontwerpen. Zijn team komt met technologie die op je eigen bril te bevestigen is; het is niet langer een Google-montuur.

Na de bombastische lancering van het eerste model, die een pr-nachtmerrie werd, is er nu ‘een veel nederiger Google’, vindt Mashable. Het product gaat nu eerst naar ontwerpers en professionals; niet het grote publiek.