Amazon aast met Top Gear-trio op markt Netflix

Webreus Amazon zet in op eigen tv-programma’s. Steeds meer grote internetbedrijven maken nu zelf programma’s.

Niet video-app Netflix of de Britse zender ITV, maar het Amerikaanse Amazon heeft Jeremy Clarkson weten te strikken voor een nieuw autoprogramma. De voormalige presentator van de succesvolle BBC-show Top Gear tekent voor drie jaar bij de online videodienst Amazon Prime en neemt medepresentatoren James May en Richard Hammond mee.

De deal toont de veranderende verhoudingen in de televisie-industrie. Steeds meer grote internetbedrijven maken hoogwaardige eigen televisieprogramma’s en series om zogeheten on demand-kijkers aan zich te binden. Zo maakt Netflix al veel series zelf, bijvoorbeeld het populaire House of Cards. In Nederland zet KPN vergelijkbare stappen: dat bedrijf brengt volgend jaar een eigen dramaserie uit.

Amazon zet Prime in om van deze snel groeiende markt te profiteren. Toen Prime in 2007 werd opgericht, was het voornamelijk een snelle bezorgservice voor de producten van Amazon. Tegenwoordig is Prime de verzamelnaam voor allerlei verschillende diensten, zoals internetopslag en ook streaming van muziek en video. Net als bij Netflix betalen gebruikers een vast bedrag per maand en kunnen ze daarvoor zoveel films en series kijken als ze willen.

Videodienst mocht wel, tv niet

De overstap van Clarkson en zijn collega’s naar Amazon is opmerkelijk, maar komt niet helemaal als verrassing. Al sinds hun vertrek konden de presentatoren van Top Gear toonden allerlei bedrijven belangstelling voor een vervolg van het zeer succesvolle autoprogramma.

Het trio werd onder meer in verband gebracht met de Britse commerciële zender ITV en het Amerikaanse Netflix. ITV bleek geen optie, omdat een clausule in hun contract Hammond, Clarkson en May verbiedt om in de eerste twee jaar na vertrek een autoshow op televisie te maken.

Over online streamingdiensten werd in de clausule echter niet gesproken. De verwachting was daarom dat het drietal zou overstappen naar Netflix, de dienst met het grootste marktaandeel. Maar uiteindelijk kiezen Clarkson en zijn medepresentatoren voor het veel kleinere Amazon Prime.

Voor een deel heeft dat besluit met geld te maken, zo melden ingewijden aan de Britse krant The Evening Standard. Amazon is bereid om een „linke investering” te doen in het nieuwe programma. Concrete cijfers over deze deal hebben de partijen echter niet bekendgemaakt. Clarkson zei in een reactie: „Het voelt alsof ik uit een tweedekkervliegtuig ben geklommen, en nu een ruimteschip binnenga.”

Het wapen ‘Top Gear’

Dat Amazon de portemonnee trekt, is ook te begrijpen. Momenteel is Prime namelijk nog veel kleiner dan bijvoorbeeld Netflix – in het Verenigd Koninkrijk ongeveer vier keer zo klein – maar een succesformule zoals de opvolger van Top Gear kan daar verandering in brengen. Op zijn hoogtepunt trok de autoshow wereldwijd namelijk zo’n 350 miljoen kijkers.

Het is nog niet duidelijk of en wanneer het nieuwe programma in Nederland te bekijken is. Momenteel is de online videodienst van Prime namelijk slechts in een handvol landen beschikbaar, waar Nederland niet bij zit. Maar als Amazon met Clarkson, Hammond en May echt de strijd wil aanbinden met Netflix, dan is het een kwestie van tijd voordat de dienst ook in andere landen zal worden aangeboden.

De verwachting is dat Top Gear deels in vertrouwde vorm verder kan. Naast de drie presentatoren maakt namelijk ook uitvoerend producent Andy Wilman van Top Gear de overstap naar Amazon. Wilman is al sinds het begin betrokken bij het autoprogramma en wordt gezien als een van de bedenkers van het humoristische Top Gear-sausje dat de show zo populair maakt.

Toch wordt het nieuwe programma – te zien vanaf volgend jaar – geen volledige kopie van Top Gear, omdat de rechten van veel onderdelen in handen blijven van de BBC. Zo zal de mysterieuze testcoureur ‘The Stig’ niet terugkeren. Ook de naam Top Gear laat het drietal achter bij de BBC. De nieuwe naam is nog niet bekend.