Zwarte Zaterdag kun je alleen op zondag mijden

Miljoenen Europeanen gaan zaterdag op vakantie. Of keren juist terug. Waar zijn de knelpunten en wat moet je om de files te mijden?

Het wordt dit weekend weer dringen op de Europese wegen: 1 augustus is het Zwarte Zaterdag, de dag dat half Europa massaal op vakantie gaat en voor topdrukte op de wegen zorgt.

Mensen die richting Frankrijk trekken, moeten rekening houden met zo’n drie tot vier uur extra reistijd, zegt Arnoud Broekhuis, manager verkeersinformatie bij de ANWB. „Vooral voor en na Lyon wordt het extreem druk. Ook richting Bordeaux en op de A9 richting Spanje staat het zaterdag waarschijnlijk helemaal vast.”

Of de stakingen van de Franse en de Belgische boeren nog voor problemen gaan zorgen kan Broekhuis niet zeggen. „We gaan ervan uit dat het meevalt. De acties zijn veelal lokaal en niet gericht op toeristen.”

In Duitsland is het vooral filerijden op de wegen richting München, Salzburg en Bazel. Richting Italië zal het vooral rond de Gotthardtunnel vaststaan. Ook naar Nederland toe wordt het druk: veel mensen hebben de vakantie er alweer op zitten en rijden zaterdag terug naar huis.

Achter de meute aan

De beste optie voor elke vakantieganger is gewoon op zondag te gaan rijden, maar toch doen veel mensen dat niet, zegt Arnoud Broekhuis. „Bij veel vakantieaccommodaties geldt de zaterdag als vaste aankomstdag. Mensen willen hun huisje optimaal gebruiken.”

Wie het zaterdag toch gaat proberen, hoeft geen extreem vroege wekkers te zetten. „Om vier uur ’s nachts vertrekken heeft geen zin”, zegt Broekhuis. „Je rijdt dan zo de filefuik in.” Het is beter rond acht of negen uur ’s ochtends te vertrekken. „Dan ga je achter de meute aan en ben je rond het middaguur in Frankrijk bijvoorbeeld. Met een beetje geluk is de drukte dan wat teruggelopen.”

Verder roept de ANWB op goed uitgerust en voorbereid op pad te gaan. Broekhuis: „De meeste mensen rijden minstens zo’n 800 kilometer. Dat is een prestatie die je niet moet onderschatten.” Neem een wegenkaart mee voor het geval de navigatie het begeeft en denk bovendien aan verplichte attributen zoals een gevarendriehoek en veiligheidsvest. Leg die overigens niet helemaal onderin de kofferbak.

Laat je ook niet verrassen, zegt Broekhuis. „De kans bestaat dat je midden tussen de velden vast komt te staan en er in de wijde omgeving geen tankstation te bekennen is. Bovendien verbruikt de airco extra brandstof. Tank daarom op tijd en neem genoeg eten en drinken mee.”

En het belangrijkste: niet gaan racen, haasten en jakkeren, want dat heeft toch geen zin.