Zo maak je je eigen komkommernieuws

Kaas, drop, koffie, thee en hagelslag, brood, stroopwafels, water, kruiden en chocopasta. Dat zijn de levensmiddelen die de Nederlander het liefst meeneemt op vakantie. De “Top-10 Hollandse producten op vakantie” was deze maand nieuws volgens onder meer De Telegraaf en Nu.nl.

De bron: onderzoeksbureau Direct Research in samenwerking met pr-bureau LVTPR, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Plus supermarkten. Voor de Plus is zo’n onderzoekje een handige manier om in de media te komen. En het werkt. Niet voor niets maakten in eerdere zomers Albert Heijn, Volkswagen en autoverzekeraar Allsecur ook al zo’n meeneem-top-10.

Als pr-bureaus opmerkelijk ‘nieuws’ produceren willen sommige kranten en nieuwssites het best plaatsen. Free publicity heet dat. En daar is in de zomer vaker ruimte voor.

Oorlogen, aanslagen, een eurocrisis of natuurrampen houden zich niet aan een agenda, maar veel nieuws is te plannen. En in de zomer valt een deel van de nieuwsagenda weg: de Tweede Kamer is met reces en ministeries, universiteiten en het bedrijfsleven werken op halve kracht.

Hoe profiteer je daar als bedrijf van?

1. Houd een enquête

Wat vindt de Nederlander ervan? De strijd tussen de seksen is een belangrijk onderdeel van dit soort onderzoeken. Uit bovengenoemde top-10 van Plus blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen op vakantie vooral thee meenemen. Mannen bier. Seks, relaties: ook altijd goed. Wist u dat vrijgezellen steeds vaker daten? Dat blijkt althans uit onderzoek van datingsite Lexa. Datingsites zijn dol op enquêtes. En vergeet het kantoor niet. Wat vindt uw collega ervan dat u teenslippers draagt?

Wist u dat driekwart van de werknemers het te warm of te koud heeft op de werkvloer? Die laatste twee komen uit zomeronderzoeken van de Nationale Vacaturebank, samen met pr-bureau LVB Networks. Volgens Werner Tolsma van LVB verspreiden zulke aansprekende onderzoeken zich als vanzelf. In dit geval:

“Je zit op kantoor, je hebt het warm, je leest iets op AD.nl, en dan stuur je het rond.”

2. Organiseer een evenement

Liefst een zomerfeest. Samen met de klant, Dopper, producent van herbruikbare waterflessen, organiseerde Het PR-Bureau bijvoorbeeld de Dopper Watercocktailproeverij. Het evenement kreeg een prominente plaats in De Telegraaf: ‘Bijna verslaafd aan water’. Het was zomers, het was iets met water en de charmante Dopper-werknemers Angelique en Margot konden op de foto met een cocktail in de hand.

3. Schuif een deskundige naar voren

Hier komt het ‘haakje’ bij kijken. Dat is een nieuwsfeit waarin je een verhaal kunt ophangen. In dit geval laat je een deskundige van een bedrijf zijn licht over de zaak schijnen, bijvoorbeeld op de opiniepagina. Frits Hendrikx van Het PR Bureau:

“Een bedrijf kan zo zijn deskundigheid laten zien. En opinieredacties zijn ook op zoek naar content.”

Eric van der Steen van Yellow Communications – die een blog schreef tégen het maken van komkommernieuws – noemt dit issue jumping:

“Deze week had je bijvoorbeeld het nieuws dat een datingsite was gehackt. Wij werken voor veel securitybedrijven, dus dan zoeken we er een computerbeveiliger bij die mensen kan vertellen dat ze niet zomaar hun data moeten achterlaten online.”