Worstelen je ouders met technologie? Help ze!

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De naam van de wesbite BuyYourParents.com is een beetje misleidend. Het doel is niet om nieuwe ouders aan te schaffen. Het idee achter de startup is nobeler: electronische hulp bieden aan ouderen, zodat hun kinderen het niet meer hoeven te doen.

Wie zijn vader of moeder nooit heeft geholpen met Skype of het emailen van een foto mag zijn vinger opsteken. We kennen allemaal de vraag “maar wat moet ik dan als ik dat icoontje zie?” BuyYourParents.com, eigendom van HelloTech.com, zegt in te zien dat dit een wijdverbreid en geldverslindend probleem is.

De jonge techneut hoeft nu niet meer zelf te helpen, meldt Re/code. Via de nieuwe site kan een product of dienst worden gekocht voor je ouders. Dat er een enorme vraag is, bleek wel toen oprichter Richard Wolpers investeerders probeerde te lokken voor de eerdere startup HelloTech.

“Bijna elke keer zeiden mensen: kan ik dit ook voor mijn ouders kopen?”

Loonsverhoging? Nee sorry. Maar ze willen de hond wel verzekeren

Een verzekering voor het huisdier? Een mooie - eenmalige - bonus? Een gratis lidmaatschap van de sportschool? Veel Amerikaanse bedrijven bieden het aan. Wel één maar: de jaarlijkse loonsverhoging is van de baan.

De Washington Post schrijft dat die keurige paar procent erbij, elk jaar weer, “een relikwie van de pre-crisis-economie” is geworden. Werkgevers zeggen dat het beter bij deze tijd past; met allerlei extraatjes houden ze de flexibele jonge werkenemers uit de millenial-generatie tevreden. De krant merkt op dat een ander argument steekhoudender is: het kost de werkgevers minder dan een vaste loonsverhoging.

De stagnerende lonen zijn hiermee ook te verklaren, aldus de Post.

“De groei in gemiddelde uurlonen is al vijf jaar zo’n 2 procent - terwijl de werkloosheid snel daalt.”

Facebook blijft beurslieveling

Je hoort wel eens van Facebook-gebruikers die er mee stoppen. Maar niet vaak. Dat blijkt ook weer uit de nieuwe cijfers van het bedrijf: indrukwekkend als altijd, met groei overal ter wereld.

De advertentiemarkt trekt aan en het aantal mobiele gebruikers groeit. Zo steeg de omzet in het tweede kwartaal naar meer dan vier miljard dollar, meer dan was verwacht.

Zoals Bloomberg opmerkt: Facebook is en blijft een apart verhaal. De martkwaarde is in drie jaar na de berusgang geklommen tot 250 miljard dollar. Het kostte Google, ook geen kleintje in Silicon Valley, acht jaar om die waarde te boeken.